Arjen ~ getting stronger is getting bigger

Ingediend door spierbal x op Don, 03/09/2009 - 22:12.

NIEUWE DOELEN:

squat 3x5x170kg
deadlift 5x200
press 3x5x85
bench 3x5x120
clean & jerk 1x110
snatch 1x90

MOMENTEEL:

powerlifting stats
squat 3x5x162,5kg
benchpress 3x5x107,5kg
press 3x5x80kg
deadlift 5x190kg
clean & jerk 5x3x92,5kg
snatch 5x3x77,5kg
bor 3x5x105kg

highlandgames stats
weight for height - 3,75m met 20kg
caber toss - 4,5m 12:00 uur
hammer trow -.......
kogelstoten -.......
boomstam uitstoten-.....
weight for distance-.....

voor mij voelt het licht

Ingediend door spierbal x op Zat, 06/02/2010 - 01:09.

voor mij voelt het licht aan, ik deed het met 2 vingers in de neus.
eigenlijk bedoel ik ermee te zeggen dat ik genoeg kracht voor mn deadlift over houd

Mark Rippetoe raadt

Ingediend door MT op Zat, 06/02/2010 - 12:32.

Mark Rippetoe raadt inderdaad aan licht te squatten vanaf een bepaald niveau (dat jij best wel eens bereikt zou kunnen hebben, hoewel je ongetwijfeld nog verder zou kunnen gaan zoals je bezig was; maar ik kan niet zeggen of het ene beter is dan het andere Smiling ), dat hij aanduidt met 'advanced novice'. De aanbeveling betreft zowat 80% van je normale werkgewicht (dus je zit ongeveer goed met die 100kg Eye-wink ).

Voor Wouter is 'licht squatten' wat anders. Hij doelt op de 'dynamic effort methode' (zie Westside Barbell, Louie Simmons), wat typisch met 2 reps/set gedaan wordt en met gewichten in de buurt van 50% van 1RM.

Quote: Mark Rippetoe raadt

Ingediend door wauter op Zat, 06/02/2010 - 14:13.
MT schreef:
Mark Rippetoe raadt inderdaad aan licht te squatten vanaf een bepaald niveau (dat jij best wel eens bereikt zou kunnen hebben, hoewel je ongetwijfeld nog verder zou kunnen gaan zoals je bezig was; maar ik kan niet zeggen of het ene beter is dan het andere Smiling ), dat hij aanduidt met 'advanced novice'. De aanbeveling betreft zowat 80% van je normale werkgewicht (dus je zit ongeveer goed met die 100kg Eye-wink ).

Voor Wouter is 'licht squatten' wat anders. Hij doelt op de 'dynamic effort methode' (zie Westside Barbell, Louie Simmons), wat typisch met 2 reps/set gedaan wordt en met gewichten in de buurt van 50% van 1RM.

MT snapt wat ik wil zeggen, zoek eens wat informatie op over west side barbell trainingen.

ik heb het even opgezocht,

Ingediend door spierbal x op Zat, 06/02/2010 - 15:53.

ik heb het even opgezocht, ik las iets met bands ofzo.
mn engels is echt zo slecht ik begrijp die hele tekst amper Roll Eyes

Quote: Quote: Mark Rippetoe raadt

Ingediend door MT op Zon, 07/02/2010 - 14:11.
wauter schreef:
MT snapt wat ik wil zeggen, zoek eens wat informatie op over west side barbell trainingen.

Hmm, Wauter, ben je hem nu aan het aanraden DE method te gebruiken? Niet dat daar iets mis mee is, maar dat valt moeilijk in te passen in SS. Zelf heb ik de lichte squats destijds wel vervangen door DE box squats (en dat vond ik persoonlijk beter, omdat mijn squats er sneller van werden), maar meer DE valt er volgens mij niet in SS te implementeren. In Texas Method wel, maar daar is Spierbal x gelukkig nog niet aan toe. Smiling

Quote: Quote: Quote: Mark Rippetoe raadt

Ingediend door wauter op Zon, 07/02/2010 - 18:48.
MT schreef:
wauter schreef:
MT snapt wat ik wil zeggen, zoek eens wat informatie op over west side barbell trainingen.

Hmm, Wauter, ben je hem nu aan het aanraden DE method te gebruiken? Niet dat daar iets mis mee is, maar dat valt moeilijk in te passen in SS. Zelf heb ik de lichte squats destijds wel vervangen door DE box squats (en dat vond ik persoonlijk beter, omdat mijn squats er sneller van werden), maar meer DE valt er volgens mij niet in SS te implementeren. In Texas Method wel, maar daar is Spierbal x gelukkig nog niet aan toe. Smiling

Ik zeg niets over het aanpassen maar misschien wel over het veranderen van schema. Nu ga ik heel wat reacties krijgen maar ik sta achter mijn mening. Als beginner zal SS werken maar er is één groot nadeel aan en dat is dat er niet op snelheid en explosiviteit kan getraind worden + op techniek. Techniek word getraind op minder dan 75% van je max.

En wat zijn volgens jou de

Ingediend door MT op Ma, 08/02/2010 - 19:51.

En wat zijn volgens jou de consequenties van - als beginner - niet op snelheid te werken?
Bij SS werk je constant aan je techniek. Fives zouden in SS algemeen niet zo zwaar mogen zijn dat ze geen goede techniek toelaten. Bovendien wordt voor de werksets telkens in de opwarming aan techniek gewerkt. Keep in mind dat techniek voor beginners goed moet zijn, maar niet gefinetuned.

training 8-2-10

Ingediend door spierbal x op Ma, 08/02/2010 - 23:39.

zaterdag niet getraint, want ik hield een groot feest, en ja veel alcohol!

squat
5x125
5x130
5x135 pr!

press
3x5x67,5

powerclean
3x5 x60kg (techniek)
3x90
3x90
3x90
3x90
5x70

pull ups breed
3x8 bw+10kg

Quote: En wat zijn volgens jou de

Ingediend door wauter op Ma, 08/02/2010 - 23:58.
MT schreef:
En wat zijn volgens jou de consequenties van - als beginner - niet op snelheid te werken?
Bij SS werk je constant aan je techniek. Fives zouden in SS algemeen niet zo zwaar mogen zijn dat ze geen goede techniek toelaten. Bovendien wordt voor de werksets telkens in de opwarming aan techniek gewerkt. Keep in mind dat techniek voor beginners goed moet zijn, maar niet gefinetuned.

Je hebt zelf ooit gezegd dat bij max pogingen je techniek nooit perfect is. Techniek train je onder de 75% en dat geld ook voor beginners. Voor een lift hoe zwaar ook te volbrengen heb je twee dingen nodig. Kracht en snelheid en op dat tweede traint hier bijna niemand...

training

Ingediend door spierbal x op Vrij, 12/02/2010 - 00:23.

training 11-02-10

squat(licht voor mijn doen)
5x100
5x100
5x100

Ik weet niet wat het is, maar de laatste 2 benchtrainingen, krijg ik een soort spierkramp op 2 plekken bij he"t "archen" Sad zeer vervelend, want ik moet onder het benchen dan opeens plat gaan liggen.

8x80, kreeg weer spierkrampen ofzoiets, dus was gedwongen plat te gaan liggen onder mn set.
8x82,5 iets minder stevige arch gebruikt, en dat leek beter!
8x82,5 , bench weer dikke volume pr!, iets mindere arch voelt beter!

deadlift
5x70
5x110
3x130
5x150(redelijk makkelijk Laughing out loud)
3x155

dips wou niet meer
3x8 bw +5kg

legraises + buikspieren

goede training!

Ja, nice! Maar laat je niet

Ingediend door MT op Zat, 13/02/2010 - 21:49.

Ja, nice! Eye-wink

Maar laat je niet verleiden te gaan maxen. Alsjeblieft! Ik ben er zeker van dat je 5*200kg kan trekken voor je maar moet beginnen denken van SS af te gaan. Als je goed zou eten: 5*250kg!

Quote: Ja, nice! Maar laat je niet

Ingediend door wauter op Zat, 13/02/2010 - 22:55.
MT schreef:
Ja, nice! Eye-wink

Maar laat je niet verleiden te gaan maxen. Alsjeblieft! Ik ben er zeker van dat je 5*200kg kan trekken voor je maar moet beginnen denken van SS af te gaan. Als je goed zou eten: 5*250kg!

Nu is zijn lichaam toch vooral ingesteld op 5RM's en niet op 1RM?

Quote: Quote: Ja, nice! Maar laat je niet

Ingediend door MT op Zon, 14/02/2010 - 11:46.
wauter schreef:
Nu is zijn lichaam toch vooral ingesteld op 5RM's en niet op 1RM?

Ook al. Typisch wordt daarmee komaf gemaakt zodra de texas method geïntroduceerd wordt.

training van 13-02-10 vraag

Ingediend door spierbal x op Zon, 14/02/2010 - 13:49.

training van 13-02-10

vraag me niet hoe en wat, maar geloof me dat ik een hele lange vermoeide nacht heb gehad, en weinig energie om te trainen.
van te voren een bak koffie gehad om nog wat wakker te worden!

squat
5x130kg
5x130kg
5x130kg volume pr! wel heel zwaar, komt omdat mn benen vermoeid zijn van het lange fietsen die nacht..

press (waar ik mezelf helemaal op moest focussen om nog wat energie te krijgen.
5x67,5kg
5x67,5kg
(stuk appeltaart gegeten)
5x70kg PR!

powerclean
5x70
5x70
5x70
5x70, techniek is er nog steeds niet. kreeg in het begin al last van mn linkerbiceps, wat verkeerd getrokken aan de stang denk ik.

geen energie meer, heb nog een paar domme oefningen gedaan voor het eerst.

shrug, en barbel curl, paar setjes, weet niet eens waar ik mee bezig was. Sticking out tongue

buikspieren nog wel meegepakt.

Jaja, die zware nachten

Ingediend door MT op Zon, 14/02/2010 - 21:19.

Jaja, die zware nachten toch. Sticking out tongue Knap van je dat je toch nog goed getraind hebt. Eye-wink

Ik zal eens mijn slechte kant laten zien en zeggen dat ik geen power cleans doe. Ik vind ze te moeilijk om echt mee te trainen en heb geen zin om me wekenlang te verdiepen in de correcte techniek. In mijn training komen wel wekelijks hang power cleans voor, die volgens mij ongeveer hetzelfde doen (het explosieve deel zit in de second pull; de first pull is eerder een lichte DL). Veel makkelijker (voor mij toch) en mijn werkgewicht zit nu aan mijn werkgewicht bij de volledige power clean, enkele maanden terug. Smiling

dit over je powercleans zou

Ingediend door psycomantje op Ma, 15/02/2010 - 14:42.

dit over je powercleans zou je dit mij ook aanraden? want dit is de reden waarom ik powercleans vervangen heb door BOR, omdat ik geen zin hem weken techniek te oefenen en dan er misschien nog niet volledig in te slagen

Damn, die press doe ik je

Ingediend door Woopy op Ma, 15/02/2010 - 16:48.

Damn, die press doe ik je voorlopig niet na Sticking out tongue Sterke schouders blijkbaar!

Quote: Damn, die press doe ik je

Ingediend door 515 op Ma, 15/02/2010 - 16:59.
Woopy schreef:
Damn, die press doe ik je voorlopig niet na Sticking out tongue Sterke schouders blijkbaar!

Jij eet niet genoeg appeltaart!

Ja arjen heeft stevige

Ingediend door Rybeara op Ma, 15/02/2010 - 19:25.

Ja arjen heeft stevige krachtstats, hij gaat het nog ver schoppen.

Jij maakt echt mooie

Ingediend door fyzix op Ma, 15/02/2010 - 19:47.

Jij maakt echt mooie vooruitgang! Dat belooft voor later Eye-wink

Quote: dit over je powercleans zou

Ingediend door MT op Din, 16/02/2010 - 01:21.
psycomantje schreef:
dit over je powercleans zou je dit mij ook aanraden? want dit is de reden waarom ik powercleans vervangen heb door BOR, omdat ik geen zin hem weken techniek te oefenen en dan er misschien nog niet volledig in te slagen

Mja, aanraden... het is een persoonlijke keuze. Smiling Maar heb je wel een oly bar, psycomantje, want dat is vrij essentieel?

Quote: Damn, die press doe ik je

Ingediend door spierbal x op Din, 16/02/2010 - 17:53.
Woopy schreef:
Damn, die press doe ik je voorlopig niet na Sticking out tongue Sterke schouders blijkbaar!

ik dank u Laughing out loud

training van maandag 15 februari 2010 :

"lichte squat"
5x100kg
5x100kg
5x100kg

benchpress, geen last van mn arch, maar deed hem ook niet overdreven.
8x82,5kg
8x82,5kg
8x82,5kg Volume PR!
0x100kg ik wou ooit eens 100kg proberen, en ik voelde me goed, maar kreeg hem niet over het dode punt heen Sad

deadlift
10x70kg
5x110kg
3x140kg
5x155kg Volume PR! volgende keer 5x160 proberen als ik me goed voel!

dips. ik dacht dat ik weer vermoeid zou zijn na die 3x8 bench en zware Dl, maar viel mee
8xbw+5kg
8xbw+10kg
8xbw+15kg

buikspieren nog gedaan.

De laatste tijd heb ik in de dagelijkse dingen wel vaak het gevoel dat ik weer last van mn linkerknie krijg (die word nooit meer de oude na een oude voetbalblessure waarbij mn knieschijf eruit is geschoten) ik heb het gevoel dat die er elk moment weer uit kan schieten, wat soms bij een rare beweging wel een beetje het geval is.

verder vraag ik me af of ik geen problemen met mn gewrichten en wervels ga krijgen nu mn deadlift en squat aardig hoog worden.
mn gewrichten kunnen natuurlijk niet evenredig sterker worden ten opzichte van mijn spierweesel.... of valt dit mee?

Na dat volume is het normaal

Ingediend door wauter op Din, 16/02/2010 - 18:41.

Na dat volume is het normaal dat je de 100 niet meer drukt hoor. Ik denk dat je al aan een benchpress van 110 a 115 zit als het al niet meer is Eye-wink

zou je denken? maarja het

Ingediend door spierbal x op Din, 16/02/2010 - 23:00.

zou je denken? Sticking out tongue

maarja het lijkt me niet zo handig om voor 3x8 nog een keer te gaan maxen Sticking out tongue
nouja, ik kom vanzelf wel voorbij de 100 Smiling

Quote: Quote: dit over je powercleans zou

Ingediend door psycomantje op Don, 18/02/2010 - 12:34.
MT schreef:
psycomantje schreef:
dit over je powercleans zou je dit mij ook aanraden? want dit is de reden waarom ik powercleans vervangen heb door BOR, omdat ik geen zin hem weken techniek te oefenen en dan er misschien nog niet volledig in te slagen

Mja, aanraden... het is een persoonlijke keuze. Smiling Maar heb je wel een oly bar, psycomantje, want dat is vrij essentieel?

jep heb een oly bar... heb ze laatst eens gedaan die hang-powercleans en vind ze wel goed gaan, al vind ik BOR met deadstop ook wel goed

maar ik hang-powercleans zullen me meer helpen bij het basket dan BOR denk ik:) om hoger te springen enzo dan

Knee sleeves of lichte wraps

Ingediend door MT op Vrij, 19/02/2010 - 18:59.

Knee sleeves of lichte wraps gebruiken als je het niet vertrouwd. Niet twijfelen. Eye-wink

Ik gebruik tegenwoordig bij

Ingediend door Woopy op Vrij, 19/02/2010 - 23:36.

Ik gebruik tegenwoordig bij mijn zware squat setjes standaard knee sleeves. Al is het maar om de gewrichten warm te houden (zeker aangezien het vrij koud was in mijn home gym de afgelopen weken). In gewicht zal het niet echt iets schelen, maar je gewrichten zullen je sowieso dankbaar zijn.
Zelfde voor mijn polsen.
Warme gewrichten blesseren minder snel, en beter voorkomen dan genezen Eye-wink

sinds maandag niet meer

Ingediend door spierbal x op Zat, 20/02/2010 - 18:41.

sinds maandag niet meer getraint door omstandigheden, dus vandaag moest het maar weer gebeuren!

vanochtend voor het trainen mn nek een beetje verrekt met wat klusjes voor mn ouders Sad
op de training wel wat last van gehad.
(eigenlijk een kut training deze keer)

squat - voelde niet echt lekker met mn nek!
5x130kg
5x130kg
5x130kg

press voelde ook niet echt goed aan.
5x67,5
4x70
5x65 niet zoals gedacht deze training, volgende week beter!

hangpowerclean - hangpowercleans lijkt me niet slechter dan normale, het helpt juist meer om de techniek onder controle te krijgen, dus waarom ook niet!

5x60kg
3x70
3x70
3x70
3x80
3x80 het is meestal nog even zoeken naar de goede second pull, bij hoge gewichten ligt het probleem denk ik meer bij "onder de baar komen" je moet bijna tegelijk pullen en dan gelijk alweer zakken om onder de baar te komen, en dat komt aardig precies!

de tijd zal het leren Eye-wink

mijn pull-ups heb ik de laatste tijd verminderd in gewicht omdat ik heel uitgebreid aan het powercleanen ben en dan weinig energie meer over heb.

3x8bw+10kg

buikspieren.

training 22-02-10

Ingediend door spierbal x op Ma, 22/02/2010 - 18:32.

de laatste paar trainingen zijn weer bagger, komt doordat mn voeding weer op niks slaat, (mag niet meer zoveel eten, anders word ik het huis uitgekicked!)

lichte squat
5x100
5x100
5x100

benchpress zwaarder dan vorige keer!
8x82,5
8x82,5
8x82,5 laatste rep lukte ECHT NET!

deadlift
5x70
5x110
3x140
5x160 PR! hier wel weer blij mee Laughing out loud

dips
8xbw+10kg
8xbw+15kg
8xbw+15kg

buikspieren.

erg sterk die deadlift!

Ingediend door Wim_V op Ma, 22/02/2010 - 20:25.

erg sterk die deadlift!