nieuw schema

star
Niet Actief
Punten: 67
Aangesloten: 24 Mei 2011
Ingediend door Tyryy op Din, 10/07/2012 - 00:31.

hallo,

ik train nu iets meer dan een jaar, zonder schema..
verdeel gewoon de spiergroepen, en doe de oefeningen waar ik zin in heb..
ben op dat jaar van 58kg naar 64 kg gegaan..niet zo spectaculair dus Laughing out loud

zou nu tog willen beginnen serieuzer te trainen, met goed training/voeding schema.

dit is het schema dat ik zou willen gebruiken, jullie mening hierover a.u.b !!

Dag 1: borst en biceps (maandag)

Benchpress 20,10,8,6
Dumbbell fly’s 10,8,6
Incline benchpress 10,8,6
Cable crossover 10,8,6
Dumbbell curl 20,10,8,6
Incline curl 10,8,6
Dumbbell preacher curl 10,8,6

Dag 2: Benen (dinsdag)

Barbell full squat 20,15,12,10,8
Romanian deadlift 10,8,6
Seated leg extension 10,8,6
Standing leg curl 10,8,6
Standing Calf Raises 10,8,6

Dag 3: Rug/achterkant schouders/buik (donderdag)

Chin-up 10,10,10
T-bar rows 10,8,6
Lat pulldown 10,8,6
Cable seated row 10,8,6
Bent-over laterals 10,8,6
Hyperextension 10,8,6

Decline crunch 20,20,20
Kneeling crunc 20,20,20

Dag 4: Schouders/triceps (vrijdag)

Behind neck press 20,10,8,6
Dumbbell lateral raise 10,8,6
Upright rows 10,8,6

Lying Triceps Extension 20,10,8,6
Triceps cable pushdown 10,8,6
Lever triceps dip 10,8,6




Tyryy schreef: ben op dat

star star star star star star
star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 1184
Aangesloten: 12 Sep 2011
Tyryy schreef:
ben op dat jaar van 58kg naar 64 kg gegaan..niet zo spectaculair dus :D

Vind ik wel netjes Laughing out loud

--

'The pain you feel today will be the strenght you feel tomorrow'

Mijn BLOG: http://www.bstrong.net/node/7111?page=3#comment-134304



Enkele vragen

star star star star
Niet Actief
Punten: 233
Aangesloten: 08 Jul 2007

Op de homepage staat een mooi overzicht van enkele workouts die zichzelf bewezen hebben. Maar welke moet je nu kiezen?

Hoe oud ben je? Lengte? BF%?
Waarvoor train je: massa of kracht?
Kan je elke workout het gewicht of aantal reps nog verhogen?
Hoeveel kg squat, deadlift, bench je?
Is je voedingsschema in orde?

Mijn idee is dat je veel meer hebt aan 3x per week een FBW zoals Starting Strength. Zodra je met SS geen vooruitgang meer mee boekt kan je naar iets anders overschakelen.

In je schema zie ik veel 'isolation' oefeningen en daar ben je in het begin niet zoveel mee.

--

1RM goals for 2013:

Press: 65kg
Clean: 87kg
Bench: 100kg
Squat: 160kg
Deadlift: 180kg



ik train al meer dan een

star
Niet Actief
Punten: 67
Aangesloten: 24 Mei 2011

ik train al meer dan een jaar nu, is dat "starting strength" schema niet voor beginners ?
als ik de oefeningen zo bekijk, ga ik er niet zoveel aan hebben denk ik ?



Quote: ik train al meer dan een

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005
Tyryy schreef:
ik train al meer dan een jaar nu, is dat "starting strength" schema niet voor beginners ?
als ik de oefeningen zo bekijk, ga ik er niet zoveel aan hebben denk ik ?

Deadlift je ca. 2xBW? Zo nee, dan ga je er wel veel aan hebben. Eye-wink

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



ok nee je hebt gelijk is

star
Niet Actief
Punten: 67
Aangesloten: 24 Mei 2011

ok nee je hebt gelijk Laughing out loud

is het dan verstandig om nu eerst starting strenght te volgen, en daarnaa mijn schema dat ik gepost heb ?



Ik train ondertussen iets

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009

Ik train ondertussen iets langer dan 3jaar en ik ben ook nog steeds een beginner.
Geen idee waar je jezelf op basseert Smiling



Quote: ik train al meer dan een

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011
Tyryy schreef:
ik train al meer dan een jaar nu, is dat "starting strength" schema niet voor beginners ?
als ik de oefeningen zo bekijk, ga ik er niet zoveel aan hebben denk ik ?

Volgens mij ga je er wel veel aan hebben, maar ik zou die Power cleans sowieso vervangen door de Bent over row, zodat je een goede tegenhanger hebt voor je bench press.
Die is mark Rippetoe vergeten in z'n origineel en volgens mij gaat hij daar de mist in.



Quote: ok nee je hebt gelijk is

star star star star
Niet Actief
Punten: 233
Aangesloten: 08 Jul 2007
Tyryy schreef:
ok nee je hebt gelijk Laughing out loud

is het dan verstandig om nu eerst starting strenght te volgen, en daarnaa mijn schema dat ik gepost heb ?

Nee, na Starting Strength ga je naar het Advanced Novice schema. En daarna zou ik Wendler's 5/3/1 adviseren of één van de intermediate schema's hier op BStrong.

Squat, Deadlift, Bench press, Overhead press en Row als hoofdoefeningen en chins/pullups en pushups/dips als bijkomende oefeningen zijn meer dan voldoende. En als je die met intensiteit doet ga je niet meer oefeningen willen/kunnen doen.

Starting Strength samen met een goed voedingsschema en voldoende (nacht)rust zal een behoorlijk resultaat opleveren.

Success! Start hier een blog en post elke workout (incl gewichten) zodat we je kunnen opvolgen.

--

1RM goals for 2013:

Press: 65kg
Clean: 87kg
Bench: 100kg
Squat: 160kg
Deadlift: 180kg



En power cleans,

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3798
Aangesloten: 17 Okt 2009

En power cleans, godverdomme, power cleans!

--

Poor form in the gym is caused by insufficient yelling. ~ Rippetoe



dus de power cleans NIET

star
Niet Actief
Punten: 67
Aangesloten: 24 Mei 2011

dus de power cleans NIET vervangen door bent over rows dan ? Laughing out loud



Kan wel. Powercleans kan je

star star star star star star
star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 1184
Aangesloten: 12 Sep 2011

Kan wel. Powercleans kan je vervangen door meerdere soorten rows bent over/pendly/upright rows. Maar als je de techniek van de powerclean beheerst zou ik daarvoor gaan. Meer explosiviteit met powerclean dan rows al vereist de powerclean meer aandacht. Als je dit nog niet kan dan kun je beginnen met hang cleans.

--

'The pain you feel today will be the strenght you feel tomorrow'

Mijn BLOG: http://www.bstrong.net/node/7111?page=3#comment-134304



Als je een bar met roterende

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3798
Aangesloten: 17 Okt 2009

Als je een bar met roterende uiteinden hebt, en het is toegestaan (geen idee of je in een gym traint of niet), dan moet je ze echt doen. Je hoeft de bar niet te laten vallen, kan hem perfect opvangen, kalk is wel een must. Géén straps. In alle andere gevallen zijn rows een tweede keuze.

Hang cleans kan ook (en dat is één van de stappen om een deftige power clean te leren), maar die vind ik persoonlijk niet half zo cool.

--

Poor form in the gym is caused by insufficient yelling. ~ Rippetoe



Quote: Quote: ik train al meer dan een

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 15282
Aangesloten: 20 Jan 2007
Wannabstronger schreef:
Tyryy schreef:
ik train al meer dan een jaar nu, is dat "starting strength" schema niet voor beginners ?
als ik de oefeningen zo bekijk, ga ik er niet zoveel aan hebben denk ik ?

Volgens mij ga je er wel veel aan hebben, maar ik zou die Power cleans sowieso vervangen door de Bent over row, zodat je een goede tegenhanger hebt voor je bench press.
Die is mark Rippetoe vergeten in z'n origineel en volgens mij gaat hij daar de mist in.

Er is lang en goed nagedacht over dat schema, met jaren aan ervaring en kennis. Ik ben vrij zeker dat het hier niet om een vergetelheid gaat Smiling



Quote: Quote: Quote: ik train al meer dan een

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011
Woopy schreef:
Wannabstronger schreef:
Volgens mij ga je er wel veel aan hebben, maar ik zou die Power cleans sowieso vervangen door de Bent over row, zodat je een goede tegenhanger hebt voor je bench press.
Die is mark Rippetoe vergeten in z'n origineel en volgens mij gaat hij daar de mist in.

Er is lang en goed nagedacht over dat schema, met jaren aan ervaring en kennis. Ik ben vrij zeker dat het hier niet om een vergetelheid gaat :)

Ik zou sowieso de bent over row doen, zodat je een goede tegenhanger voor de bench press hebt.
De power clean voldoet niet als tegenhanger voor de bench press. Je zou het er bij kunnen nemen, alternerend met de deadlift ofzo
Zonder goede tegenhanger voor je bench ga je in protractie lopen, zoals zovelen helaas.

Dus ik zeg... rows godverdomme!



Quote: Quote: Quote: Quote: ik train al meer dan een

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005
Wannabstronger schreef:
Zonder goede tegenhanger voor je bench ga je in protractie lopen, zoals zovelen helaas.

Zeker?

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Ik zou voor de TS het SS

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011

Ik zou voor de TS het SS programma als volgt aanvullen.

Je houdt de bestaande oefeningen, maar je zorgt ervoor dat je tegenover elkaar liggende spieren meetraint.
Dus de dag dat je bencht, doe je ook BOR. De dag dat je prest doe je ook lat pul downs.

Omdat je elke dag squat, maar niet elke dag deadlift, verdienen de glutes ook nog wel wat extra aandacht.



Quote: Quote: Quote: Quote: Quote: ik train al meer dan een

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011
MT schreef:
Wannabstronger schreef:
Zonder goede tegenhanger voor je bench ga je in protractie lopen, zoals zovelen helaas.

Zeker?

Beste MT,

Waar het mij vooral om te doen is, is zoveel mogelijk risicovrij en blessurevrij trainen, en dat tientallen jaren aan een stuk. Dan kan je best wat voorzorgen nemen.
Er is geen mens ter wereld die té recht loopt. Dat wil zeggen dat iedereen in meerdere of mindere mate met onevenwichten zit als hij begint met trainen. Gezien we de neiging hebben naar voren te gaan lopen kan wat extra rugwerk geen kwaad.

Als je dan zwaar gaat beginnen liften kan je die onevenwichten nog gaan versterken met alle mogelijke gevolgen van dien. Blessures die je lang, in het ergste geval, definitief uit de gym kunnen houden. Waar ben je dan met je SS? Het beste advies aan een nieuweling is eerst die onevenwichten wegwerken, voor je gelijk wat anders gaat doen.

Kijk bvb eens bij Eric Cressy. Dat is ook een CSCS (Certified Strength and Conditioning Specialist) net als Mark Rippetoe. Alleen is Eric ook een kinesist met een bijzondere focus naar bewegingstraining met een jarenlange ervaring in begeleiding van sporters en blessure preventie terwijl Mark een geoloog is die, voor SS eigenlijk gewoon het schema van Bill Star overgenomen heeft. Hij heeft veel gedaan om het te populariseren, maar je moet van Mark ook geen heilige maken.

Soit, het verdient de moeite om bepaalde isolatie-oefeningen te doen om te maken dat je goed ontwikkelt. Bekijk bvb. de teksten van Eric met de titel "Neanderthal no more".



Quote: Quote: Quote: Quote: Quote: Quote:

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Beheerder
Punten: 9793
Aangesloten: 27 Mrt 2007
Wannabstronger schreef:
Als je dan zwaar gaat beginnen liften kan je die onevenwichten nog gaan versterken met alle mogelijke gevolgen van dien. Blessures die je lang, in het ergste geval, definitief uit de gym kunnen houden. Waar ben je dan met je SS? Het beste advies aan een nieuweling is eerst die onevenwichten wegwerken, voor je gelijk wat anders gaat doen.

Maar hoe bepaal je dan wat die beginner moet wegwerken of waar hij last van heeft?

--


Carpe diem



Twee dingen: 1) Inderdaad,

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 3798
Aangesloten: 17 Okt 2009

Twee dingen:

1) Inderdaad, je rug kan niet té sterk zijn. Als ik niet weet wat doen, train ik mijn rug, simpel. Smiling Iedereen moet rows/chins doen, punt. Ze staan niet in het basis SS omdat het geen core oefening is, maar Rip raadt ze wel ten sterkste aan als assistance, en dan nog. Wat maakt het uit. Doe gewoon massa's chins/rows, ze gaan je recuperatie echt niet tegenwerken. Een sterkere rug gaat àltijd zorgen voor sterkere powerlifts.

2) Alleen, je kan niet zeggen dat rows een vervangmiddel zijn voor power cleans, omdat de oefeningen gewoon niet te vergelijken zijn Smiling Clean is een explosieve oefening, en pakt heel de posterior chain aan tot aan je kuiten, terwijl rows alleen je rug aanspreken.

Voila Smiling

--

Poor form in the gym is caused by insufficient yelling. ~ Rippetoe



Quote: Quote: Quote: Quote: Quote: Quote: Quote:

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011
515 schreef:
Wannabstronger schreef:
Als je dan zwaar gaat beginnen liften kan je die onevenwichten nog gaan versterken met alle mogelijke gevolgen van dien. Blessures die je lang, in het ergste geval, definitief uit de gym kunnen houden. Waar ben je dan met je SS? Het beste advies aan een nieuweling is eerst die onevenwichten wegwerken, voor je gelijk wat anders gaat doen.

Maar hoe bepaal je dan wat die beginner moet wegwerken of waar hij last van heeft?

Dat is inderdaad de moeilijkheid. Als je echt een schema op maat wil dat jou specifieke problemen aanpakt moet je naar een goede kiné gaan. Die kan dan een goede diagnose stellen en met jou een programma samenstellen zodat je weet waar de nadruk moet liggen. Dat is nog altijd het beste.

The next best thing is dat je gewoon alles aanpakt, ongeacht of het nu een probleem is of niet. Het is die Bazooka methode die Eric Cressey hanteert omdat je via internet nu eenmaal geen precieze diagnoses kan stellen. In de delen 4 en 5 van zijn artikelenreeks "Neanderthal no more" stelt hij 2 schema's voor die mekaar dienen op te volgen waarin je over een totaalperiode van +/- 8 weken de mogelijke onevenwichten aanpakt.

Buiten dat uurtje training moet je je de rest van de dag natuurlijk zo recht mogelijk houden. hoofd mooi rechtop, schouders recht achteruit, en omlaag voor een recht bovenrug. Glutes aangespannen, abs aangespannen voor een goede positie van de onderrug.



Zoals Dreadnought zegt:

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Zoals Dreadnought zegt: bovenrug trainen gebeurt toch.
Ik vind het nogal kort door de bocht om te stellen dat een beetje benchen en niet expliciet rowen je houding gaat veranderen. Trouwens, erg sterk kan je bench niet worden als je nooit je lats traint, dus het is een probleem dat zichzelf ten dele voorkomt.

Als kinesist zou me eerder zorgen maken over gebrekkige techniek bij squat en deadlift dan een mogelijk onevenwicht in het bovenlichaam. Smiling Of van gebrekkige techniek bij power clean en barbell rows, zelfs.

Kan me trouwens niks schelen wat Rippetoe zegt. Dat de basis die Starting Strengt is, werkt, weet ik zo. Door eigen ervaring en door de progressie van anderen te zien.

Zelf ben ik ook een grotere voorstander van barbell (Pendlay) rows dan van power cleans. In hang power clean word ik vanzelf sterker als ik in het algemeen sterker wordt, onafhankelijk van of ik ze effectief train of niet. Rows, daarentegen, lijken wel sterk over te dragen op mijn algemene kracht. Maar niet iedereen is zo explosief als ik, dus velen zullen wellicht veel meer baat hebben bij power cleans. Smiling

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: Zoals Dreadnought zegt:

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011
MT schreef:

Als kinesist zou me eerder zorgen maken over gebrekkige techniek bij squat en deadlift dan een mogelijk onevenwicht in het bovenlichaam. Smiling Of van gebrekkige techniek bij power clean en barbell rows, zelfs.

Zeker?

Je hebt wel een punt daar maar... stel, als de spieren van je rotator cuff (teres minor, supraspinatus, infraspinatus en subscapularis) zwak zijn, riskeer je bij zwaar benchen een bench press blow out, omdat je cuff met de krachten niet overweg kan... Dan ga je dus gewoon van je trainingsbankje naar de operatietafel he in't slechtste geval. Dus best ook wat rotator cuff trainen. Om maar één voorbeeldje te geven.
Sterke assisterende spieren zullen je techniek trouwens ondersteunen, omdat ze ervoor gaan helpen zorgen dat je in staat bent met goede techniek te trainen (op hogere gewichten). Ze zullen je vooruitgang ook bespoedigen.



Quote: Quote: Zoals Dreadnought zegt:

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005
Wannabstronger schreef:
MT schreef:

Als kinesist zou me eerder zorgen maken over gebrekkige techniek bij squat en deadlift dan een mogelijk onevenwicht in het bovenlichaam. Smiling Of van gebrekkige techniek bij power clean en barbell rows, zelfs.

Zeker?

Yeps. Sticking out tongue

In mijn ervaring houden deze oefening een wat groter risico op blessure in bij beginnende krachtsporters. Ik heb ooit een ernstig rugblessure opgelopen met squat en deadlift. Toen die aan het genezen was, schoot die er een paar keer weer in, met squat, DL en power clean. Nu ik erover nadenk, horen barbell rows eigenlijk niet in deze lijst. Maar anderzijds is barbell row één van de oefeningen die ik altijd relatief goed heb uitgevoerd. Hoewel ik onlangs een tweetal maanden aan een stuk last heb gehad van mijn knie toen ik een 100kg bar erop had laten vallen tijdens een 20-rep set van Pendlay rows. Sticking out tongue

Dit gaat trouwens over gewone gymtraining. Als ik begin over strongmantraining/-competitie, vallen de de klassieke gymrisico's grotendeels in het niet. Alleen max deadlift blijft dan eigenlijk significant qua risico; daarbij komen explosief max OH pressing (zeker DB Mr. Green ), yoke run, atlas stones, ... En eens een blessure er is, zijn er een hoop lifts die deze genezende blessure weer kunnen doen opflakkeren. Smiling

I.m.o. valt het 'risico' van een verkeerde houding t.g.v. wat weinig of veel rowen t.o.v. bench pressen zeer goed mee vergeleken met bovenstaande. Eye-wink Ik zit vol met blessures, maar heb absoluut geen aanslepende pijn aan mijn schouders, thoracale wervelkolom, ... door een krachtonevenwicht in push/pull. Smiling

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Je kan alvast niet zeggen

star star star
Niet Actief
Punten: 156
Aangesloten: 25 Mei 2011

Je kan alvast niet zeggen dat je niet gewaarschuwd bent Smiling