Reaching Goals

Ingediend door Buell op Zat, 13/03/2010 - 15:52.

21-jarige raw powerlifter (87kg lichaamsgewicht)

PRs:
Squat: 210kg
Bench press: 3x130kg (touch & go)
Deadlift: 2x230kg
Strict press: 100kg

Schema:
Vrijdag: squat (3 - 5 reps), deficit DL (8 - 10 reps), calve raise, plank
Zaterdag: bench press (3 - 5 reps), paused CGBP (8 - 10 reps), pull-ups, curls <- volume dips/MP indien nog fris
Zondag: deadlift (3 - 5 reps), paused FSQ (8 - 10 reps), calve raise, plank

Da's inderdaad heel mooi

Ingediend door Woopy op Ma, 08/02/2016 - 16:41.

Da's inderdaad heel mooi verwoord!

Je mag niet verwaarlozen dat

Ingediend door rho op Ma, 08/02/2016 - 16:45.

Je mag niet verwaarlozen dat de verslaving daadwerkelijk een hormonale verslaving is.
Bij zulke trainingen zoals wij die doen komen er verschillende stress en gelukshormonen vrij. In redelijk grote dosissen zelfs. Die zijn fysiek verslavend.
Plots stoppen met trainen kan neerslachtigheid en zelfs depressie veroorzaken. Dat zijn afkick verschijnselen.
Dat je je slecht voelt als je een maand stopt met hard trainen is dus niet zo vreemd.

Heel mooi gezegd Pro

Ingediend door psycomantje op Ma, 08/02/2016 - 17:04.

Heel mooi gezegd Pro curler!!! Hopelijk heeft hij er ook echt wat aan

Quote: Heel mooi gezegd Pro

Ingediend door Hardrocker op Ma, 08/02/2016 - 17:11.
psycomantje schreef:
Heel mooi gezegd Pro curler!!! Hopelijk heeft hij er ook echt wat aan

en anders moeten we hem fysiek gaan bedrijgen zodat hij terug op het goede pad komt Eat

Ik denk dat hij gewoon even

Ingediend door rho op Ma, 08/02/2016 - 17:17.

Ik denk dat hij gewoon even mentale rust nodig heeft en ff wat moet ontstressen.

Daarna de trainingen terug oppakken en het minder serieus nemen wat pure kracht stats betreft.
Gewoon lekker trainen. Kennis opdoen ivm training, voeding en wat voor jou werkt en wat niet. En op die manier in een stramien komen dat "winst" boekt.
En die winst kan meer massa zijn gedurende een bepaalde periode. Een andere periode kan dat zijn dat er meer kracht wordt geboekt en op andere momenten is er wat dat betreft volledige stilstand maar leer je weer bij hoe je je schema kan verbeteren en wat je aan je voeding kan doen.

Uiteindelijk ga je daar sterker van worden dan van constant over je stats te zitten stressen en niet weten hoe je volgende week weer die extra 2,5kg aan de barbell gaat kunnen hangen.

@rho: ik geef je

Ingediend door Hardrocker op Ma, 08/02/2016 - 17:20.

@rho: ik geef je gelijk.

Maar mijn post was dan ook niet serieus bedoelt (zoals 80% van al mijn post de laatste tijd)

Soms weet je het bij jou

Ingediend door rho op Ma, 08/02/2016 - 17:22.

Soms weet je het bij jou niet, of het nu serieus is of niet. Sticking out tongue

Quote: Soms weet je het bij jou

Ingediend door Hardrocker op Ma, 08/02/2016 - 17:34.
rho schreef:
Soms weet je het bij jou niet, of het nu serieus is of niet. Sticking out tongue

tuurlijk: ik ga effectief serieus voorstellen buell wat in elkaar te gaan timmeren?Puzzled

zucht.

Quote: Quote: Soms weet je het bij jou

Ingediend door rho op Ma, 08/02/2016 - 17:37.
Hardrocker schreef:
rho schreef:
Soms weet je het bij jou niet, of het nu serieus is of niet. Sticking out tongue

tuurlijk: ik ga effectief serieus voorstellen buell wat in elkaar te gaan timmeren?Puzzled

zucht.

Niet?
OK.
Mr. Green

Quote: Quote: Quote: Soms weet je het bij jou

Ingediend door Hardrocker op Ma, 08/02/2016 - 17:48.
rho schreef:
Hardrocker schreef:
rho schreef:
Soms weet je het bij jou niet, of het nu serieus is of niet. Sticking out tongue

tuurlijk: ik ga effectief serieus voorstellen buell wat in elkaar te gaan timmeren?Puzzled

zucht.

Niet?
OK.
Mr. Green

bij nader inzien moeten we Rho wat beginnen motiveren Eat Eat

Quote: Quote: Quote: Quote: Soms weet je het bij jou

Ingediend door rho op Ma, 08/02/2016 - 17:52.
Hardrocker schreef:
bij nader inzien moeten we Rho wat beginnen motiveren Eat Eat

Met food Eat ?
Yeah baby! Mr. Green

Misschien heeft het ook wel

Ingediend door psycomantje op Ma, 08/02/2016 - 18:47.

Misschien heeft het ook wel met zijn voeding te maken? Was net nog wat vids aan het bekijken van alan thrall 'train untamed'. En als je op plateau's geraakt kan je ook best eens je voeding bekijken... En dat kan bij buell mss wel een minpuntje zijn?

Als ik me niet vergis weeg jij bijna 90Kg. Je squat/deadlift elke training 2xbodyweight of meer, je hebt ook een sterke press en bench. Maar je eet niet zoveel toch? Als je zulke zware trainingen wil neerzetten zal je ook je voeding er naar moeten aanpassen. Ik denk niet dat mensen die 300+ deadlift en squatten het doen met 3000Kcal. Voeding is en blijft belangrijk in deze sport het zijn je bouwstoffen om goeie trainingen te zetten

Quote: Misschien heeft het ook wel

Ingediend door Buell op Ma, 08/02/2016 - 18:58.
psycomantje schreef:
Misschien heeft het ook wel met zijn voeding te maken? Was net nog wat vids aan het bekijken van alan thrall 'train untamed'. En als je op plateau's geraakt kan je ook best eens je voeding bekijken... En dat kan bij buell mss wel een minpuntje zijn?

Als ik me niet vergis weeg jij bijna 90Kg. Je squat/deadlift elke training 2xbodyweight of meer, je hebt ook een sterke press en bench. Maar je eet niet zoveel toch? Als je zulke zware trainingen wil neerzetten zal je ook je voeding er naar moeten aanpassen. Ik denk niet dat mensen die 300+ deadlift en squatten het doen met 3000Kcal. Voeding is en blijft belangrijk in deze sport het zijn je bouwstoffen om goeie trainingen te zetten

Zeker waar. Heb ook een Excel-sheet met voeding op 3500 kcal, maar keer op keer wanneer ik dat toepas stop ik automatisch na een paar weken omdat het overeten niet meer uit te houden valt. Het is precies of ik minder kcal nodig heb dan een doorsnee persoon, zoals Hardrocker/Woopy. Toch komt het in mindere periodes ook steeds terug in mijn gedachten. In 2012 was mijn OH press en deadlift vrij sterk, in de zomer van 2015 mijn bench en deadlift en in die periodes at ik volgens dat schema 3500 - 4000 kcal. Ik was wel enorm enorm fatty, reken maar 20 - 25% vet, en da's nu ook weer niet de bedoeling. Toch maakte ik de beste squatgains zonder eetschema, gewoon tot als ik vol zit. Daar zit het dilemma.

Laatste dagen (inclusief nu) te snel/in de emotie van het moment gereageerd. Komende dagen PL routines analyseren en/of huidige routine verbeteren.

Dat je wat te snel in emotie

Ingediend door psycomantje op Ma, 08/02/2016 - 19:44.

Dat je wat te snel in emotie reageert kan zijn vanwege stress enzo... Thesis/examens, geiriteerd door hoe je thuis 'moet' leven. Zijn allemaal dingen waardoor je sneller slecht reageert op dingen als het wat tegenslaat.

Eten is inderdaad niet altijd makkelijk!! Zoals eerder gezegt zo'n dingen zijn echt moeilijke opgaves, maar daar krijg ik dan net ook een goed gevoel van nadien (niet alleen van trainen...) Krachttraining/bodybuilding is veel meer dan wat ijzer liften en dat weten veel mensen niet (die niet trainen en ook velen die wel trainen). En ik krijg van alles wat daar mee te maken heeft meestal wel een goed gevoel als ik voldoe aan mijn verwachtingen.

Maar iedereen is natuurlijk anders, ook qua voeding...

Emotioneel reageren gebeurt

Ingediend door rho op Ma, 08/02/2016 - 21:53.

Emotioneel reageren gebeurt ook veel vaker bij vermoeidheid. Als je slecht slaapt + examens + thesis + thuis situatie dat zorgt allemaal voor extra vermoeidheid door mindere nachtrust.

Als je weer meer wil gaan eten moet je niet onmiddellijk aan je schema van 3500kCal beginnen. Bouw het langzaam op.
Ik zou eerder iets meer koolhydraten in je voeding steken. Dat is goedkoop en onomstotelijk bewezen dat je die veel nodig hebt bij fysieke inspanningen. Bij krachttraining meer dan vetten. Dus dat lijkt mij de ideale bron stilaan toe te voegen aan je voeding. Granen bevatten ook wat eiwitten. Dus daarmee trek je niet alles helemaal uit balans.
Echt suiker-rijke dingen zou ik niet doen, of je moet ze tijdens of vlak na je training nemen.
Suiker is wel de goedkoopste bron van kh, maar gedurende de dag wel de minst nuttige.
Havermout of cruesli (heb je ook wat vetten mee) met melk moet toch te doen zijn. Kleine extra porties en dan steeds een beetje meer.

Heb net de e-books van 70's

Ingediend door Buell op Din, 09/02/2016 - 09:09.

Heb net de e-books van 70's Big (stichters zijn een groep mensen die samen op min of meer dezelfde filosofie trainen, gebaseerd op Texas Method). Intensitydagen van 2x600 lbs wordt er gesquat, niet mis.

De tweaks uit hun boeken zijn doorgevoerd in Excel. Waren best nogal wat aanpassingen: focus op progressie intensitydag, waarvoor volume dag de stimulus is om elke week progressie te kunnen maken. Hoe volume tweaken om intensitydag optimaal te laten verlopen.

Waarom geen Westside, Cube Method, 531, Juggernaut, Candito, autoregulation, periodization, 531, Coan, Bulgarian method, Smolov of Sheiko?

Omdat ik normaal gezien nog wekelijkse progressie moet kunnen maken (intermediate athlete) + de intensitydag van Texas Method bootst een competitiedag bijna perfect na. Bij pakweg 531 heb je dat niet en dat kan een vertekend beeld geven van vooral je deadlift.

Eenmaal op advanced niveau zal er hoogstwaarschijnlijk op periodisatie overgeschakeld worden.

Moge de Ijzergoden me gunstig gezind zijn en alle omstandigheden in de juiste plooi vallen.

Hmmmm, 70's big ... Ik zie

Ingediend door rho op Din, 09/02/2016 - 09:36.

Hmmmm, 70's big ... Ik zie wat je daar aan aantrekt, maar ik heb er ook bedenkingen bij.
Die trainen volgens mij absoluut niet natty. In the US of A is dat helemaal geen uitzondering en ook veel meer aanvaard. Maar het heeft wel invloed op hun kijk op trainen en de recuperatie mogelijkheden.
Als je zeker bent dat dit een methode is die natty vol te houden is kan je proberen je daar aan te spiegelen en proberen de methode te volgen.
Maar probeer niet als natty atleet mensen te volgen die PEDs gebruiken.

Waar baseer je je op dat je nog wekelijks progressie moet kunnen maken?
Het kan zijn dat je gelijk hebt hoor.
Maar als het niet zo is dan is het pogen on te snel progressie te maken op de lange termijn geen goed idee.

Die Smolov, Sheiko en Bulgarian method lijken me sowieso niets voor een natty atleet. Ze zijn trouwens ook geen methodes die zijn uitgedokterd voor een breed publiek. Ze zijn voor 1 enkele of een zeer kleine groep atleten.
Daarbij zijn dit soort schema's vaak tot stand gekomen met terugwerkende kracht. Dat wil zeggen dat ze een atleet hebben klaargestoomd en naderhand gekeken hebben wat die nu eigenlijk heeft gepresteerd tijdens de afgelopen periode. Erg persoonlijk voor die ene atleet dus. Niet bedoeld om naderhand voor iemand anders een schema op te baseren.

Zet je schema dat je bedacht hebt hier anders eens neer. Kan best zijn dat je iets heel interessants in elkaar gestoken hebt. Smiling

ik vermoed dat Buell nog wel

Ingediend door Hardrocker op Din, 09/02/2016 - 09:55.

ik vermoed dat Buell nog wel een marge heeft met een schema als the texas methode. maar hij gaat

1) Meer innerlijke rust moeten vinden
2) aanvaarden dat het leven klote is en dat er ALTIJD iets tegen zal werken, dit om innerlijk rust te vinden.
3) zijn voeding moeten beter. (meer, beter uitgekiend, meer eiwitten,...... dat laat ik in het midden, maar moet beter)
4) mentaal moet hij wat sterker voor de dag komen
5) het pure plezier volgens mij wat terugvinden, de kick van dat gietijzer. terug puur en onvervalst genieten van liften.

en dan zit er denk ik nog wel marge op.

en ik weet gewoon dat binnen dit en enkele maanden Buell sterker dan ooit terug zal komen!!!!!

Een paar posts geleden zei

Ingediend door Risdt op Din, 09/02/2016 - 10:03.

Een paar posts geleden zei je dat je het beu bent om constant dezelfde stats te hebben, nu zeg je dat je nog altijd wekelijks progressie zou moeten maken.... maar je maakt geen wekelijkse progressie, anders zouden je stats toenemen. Ik denk dat je dat intermediate, advanced lifter gedoe veel te serieus neemt. Hoe je het draait of keert, kracht sport is geen exacte wetenschap. Ik geloof dat je eens uit je comfort zone moet stappen, doe iets compleet anders. Mijn excuses als dit even cru klinkt, maar ik bedoel het goed Mr. Green

Kijk eens een keer op strenght theory , die hebben heel veel programma's maar ook veel artikels om zelf te leren programmeren. Daarnaast kan je ook eens zien naar die Omar Insluf (of zoiets), die heeft ook een soort 'bulgarian' method maar dat zeker doenbaar is voor de natty lifter. Probeer het eens, ook al is het maar 8 weken.
Ik geloof wel dat je nog wekelijks progressie kan maken, af en toe voor een week of 2-3 als echt alles perfect zit. Maar op jouw niveau zou ik wat meer op lange termijn denken.

Omar Azzmuf bedoel je?

Ingediend door rho op Din, 09/02/2016 - 10:31.

Omar Azzmuf bedoel je? Mr. Green
Omar Isuf is zijn naam. Zotte gast. Smiling

Ja, die kerel dus Met

Ingediend door Risdt op Din, 09/02/2016 - 10:36.

Ja, die kerel dus Sticking out tongue Met zijn rare kleren altijd, maar dat mag als je fucking sterk bent.

Quote: Ja, die kerel dus Met

Ingediend door Hardrocker op Din, 09/02/2016 - 10:52.
Risdt schreef:
Ja, die kerel dus Sticking out tongue Met zijn rare kleren altijd, maar dat mag als je fucking sterk bent.

dus je mag enkel raar zijn als je beresterk bent???

Zo raar als hem mag enkel

Ingediend door rho op Din, 09/02/2016 - 10:54.

Zo raar als hem mag enkel als je zo bere sterk bent ja.
Anders ben je gewoon raar en denken de mensen dat je hulp nodig hebt. Mr. Green

Neen, maar het helpt wel als

Ingediend door Risdt op Din, 09/02/2016 - 11:02.

Neen, maar het helpt wel als excuus om als man spandex te dragen.

En te deadliften in een

Ingediend door rho op Din, 09/02/2016 - 11:04.

En te deadliften in een groen powerranger pakje.
Samen met Silent Mike:

Quote: En te deadliften in een

Ingediend door Hardrocker op Din, 09/02/2016 - 11:19.
rho schreef:
En te deadliften in een groen powerranger pakje.
Samen met Silent Mike:

dat is wat er gebeurd moesten glecky en Buell kinderen kunnen krijgen !!!!!!

wel maga, ik overweeg al om als ik ooit een strongman doe aan mijn coach te vragen om mij zo een pakje te bezorgen. van een entree gesproken Smiling

Quote: Hmmmm, 70's big ... Ik zie

Ingediend door Buell op Din, 09/02/2016 - 11:46.
rho schreef:
Hmmmm, 70's big ... Ik zie wat je daar aan aantrekt, maar ik heb er ook bedenkingen bij.
Die trainen volgens mij absoluut niet natty. In the US of A is dat helemaal geen uitzondering en ook veel meer aanvaard. Maar het heeft wel invloed op hun kijk op trainen en de recuperatie mogelijkheden.
Als je zeker bent dat dit een methode is die natty vol te houden is kan je proberen je daar aan te spiegelen en proberen de methode te volgen.
Maar probeer niet als natty atleet mensen te volgen die PEDs gebruiken.

Waar baseer je je op dat je nog wekelijks progressie moet kunnen maken?
Het kan zijn dat je gelijk hebt hoor.
Maar als het niet zo is dan is het pogen on te snel progressie te maken op de lange termijn geen goed idee.

Die Smolov, Sheiko en Bulgarian method lijken me sowieso niets voor een natty atleet. Ze zijn trouwens ook geen methodes die zijn uitgedokterd voor een breed publiek. Ze zijn voor 1 enkele of een zeer kleine groep atleten.
Daarbij zijn dit soort schema's vaak tot stand gekomen met terugwerkende kracht. Dat wil zeggen dat ze een atleet hebben klaargestoomd en naderhand gekeken hebben wat die nu eigenlijk heeft gepresteerd tijdens de afgelopen periode. Erg persoonlijk voor die ene atleet dus. Niet bedoeld om naderhand voor iemand anders een schema op te baseren.

Zet je schema dat je bedacht hebt hier anders eens neer. Kan best zijn dat je iets heel interessants in elkaar gestoken hebt. :)

Hetgeen wat me aantrekt in Texas Method is de intensity day die quasi een weerspiegeling is van een PL meet. Bij 531 heb je dat niet echt. Ik vermoed dat het getweakte Texas Method van 70's kan werken, omdat zij de volume dag zien als stimulus van een goede intensity dag. Rippetoe legt meer de nadruk op alles op alles zetten en ook maximaal gaan op volume dag. Bij PEDs zou je eigenlijk dingen als Sheiko of Smolov verwachten. Het kan zijn dat periodisatie mij beter ligt. Dat is het kutte dat je niet hebt in een andere sport Sticking out tongue Periodisatie (wellicht de 531 varianr van Powerlifting To Win) is dus plan B, moest het weer mislukken. Sowieso, daar mag je me op mijn woord nemen. Zal wel wat tijd kosten.

Volume day is berekend op gewichten intensity day. 90% van 3RM. Paused bench op volume dag (is naar keuze). Zijn er problemen bij intensity dag, dan moet volume dag en/of intensity dag getweaked worden, staat in een tabel. Ben nog niet zeker van startweights.

Quote: Quote: En te deadliften in een

Ingediend door Woopy op Din, 09/02/2016 - 11:46.
Hardrocker schreef:
rho schreef:
En te deadliften in een groen powerranger pakje.
Samen met Silent Mike:

dat is wat er gebeurd moesten glecky en Buell kinderen kunnen krijgen !!!!!!

wel maga, ik overweeg al om als ik ooit een strongman doe aan mijn coach te vragen om mij zo een pakje te bezorgen. van een entree gesproken Smiling

Ik heb al met mensen besproken om mogelijk ooit eens iets soortgelijks te doen in HNS Sticking out tongue

Quote: Quote: Hmmmm, 70's big ... Ik zie

Ingediend door rho op Din, 09/02/2016 - 11:57.
Buell schreef:
rho schreef:
Hmmmm, 70's big ... Ik zie wat je daar aan aantrekt, maar ik heb er ook bedenkingen bij.
Die trainen volgens mij absoluut niet natty. In the US of A is dat helemaal geen uitzondering en ook veel meer aanvaard. Maar het heeft wel invloed op hun kijk op trainen en de recuperatie mogelijkheden.
Als je zeker bent dat dit een methode is die natty vol te houden is kan je proberen je daar aan te spiegelen en proberen de methode te volgen.
Maar probeer niet als natty atleet mensen te volgen die PEDs gebruiken.

Waar baseer je je op dat je nog wekelijks progressie moet kunnen maken?
Het kan zijn dat je gelijk hebt hoor.
Maar als het niet zo is dan is het pogen on te snel progressie te maken op de lange termijn geen goed idee.

Die Smolov, Sheiko en Bulgarian method lijken me sowieso niets voor een natty atleet. Ze zijn trouwens ook geen methodes die zijn uitgedokterd voor een breed publiek. Ze zijn voor 1 enkele of een zeer kleine groep atleten.
Daarbij zijn dit soort schema's vaak tot stand gekomen met terugwerkende kracht. Dat wil zeggen dat ze een atleet hebben klaargestoomd en naderhand gekeken hebben wat die nu eigenlijk heeft gepresteerd tijdens de afgelopen periode. Erg persoonlijk voor die ene atleet dus. Niet bedoeld om naderhand voor iemand anders een schema op te baseren.

Zet je schema dat je bedacht hebt hier anders eens neer. Kan best zijn dat je iets heel interessants in elkaar gestoken hebt. :)

Hetgeen wat me aantrekt in Texas Method is de intensity day die quasi een weerspiegeling is van een PL meet. Bij 531 heb je dat niet echt. Ik vermoed dat het getweakte Texas Method van 70's kan werken, omdat zij de volume dag zien als stimulus van een goede intensity dag. Rippetoe legt meer de nadruk op alles op alles zetten en ook maximaal gaan op volume dag. Bij PEDs zou je eigenlijk dingen als Sheiko of Smolov verwachten. Het kan zijn dat periodisatie mij beter ligt. Dat is het kutte dat je niet hebt in een andere sport Sticking out tongue Periodisatie (wellicht de 531 varianr van Powerlifting To Win) is dus plan B, moest het weer mislukken. Sowieso, daar mag je me op mijn woord nemen. Zal wel wat tijd kosten.

Volume day is berekend op gewichten intensity day. 90% van 3RM. Paused bench op volume dag (is naar keuze). Zijn er problemen bij intensity dag, dan moet volume dag en/of intensity dag getweaked worden, staat in een tabel. Ben nog niet zeker van startweights.

Ziet er niet slecht uit. Alleen vind ik 90% van je 3RM redelijk hoog om daarna 5*5 mee te gaan doen.
Maar het zou kunnen dat het haalbaar is. Je zal het moeten proberen.

De 531 versie van PTW vind ik nog steeds interessant om te doen. Hoewel het voor mij gevaarlijk is om met PR's te rekenen die ik gehaald heb in een week dat het uitzonderlijk goed ging.
Maar als schema en trainingsmethode werkt het voor mij wel prima.

Quote: Quote: Quote: En te deadliften in een

Ingediend door Hardrocker op Din, 09/02/2016 - 12:08.
Woopy schreef:
Hardrocker schreef:
rho schreef:
En te deadliften in een groen powerranger pakje.
Samen met Silent Mike:

dat is wat er gebeurd moesten glecky en Buell kinderen kunnen krijgen !!!!!!

wel maga, ik overweeg al om als ik ooit een strongman doe aan mijn coach te vragen om mij zo een pakje te bezorgen. van een entree gesproken Smiling

Ik heb al met mensen besproken om mogelijk ooit eens iets soortgelijks te doen in HNS :p

alset ooit tot dat komt, laat mij weten. als ik niet meedoe als ranger wil ik dat zien!!!!!!

stekl u voor, ge zijt aan het trainen en ineens gaat de deur open en komt er een bende powerrangers binnen en beginnen die te liften Evil