Voldoende fit tegen 8 Januari


Niet Actief
Punten: 5
Aangesloten: 26 Nov 2007
Ingediend door Hendrik.db op Ma, 26/11/2007 - 22:57.

Hallo,

Ik ben 19 jaar oud, eerder atletisch gebouwd en heb een BMI van 20,25 en daardoor aan de lichtere kant. Hoewel ik geen sport doe, heb ik zonder problemen 5 km gelopen (en dergelijke schooltesten doorstaan).
Ik moet tegen 8 januari een fysieke proef afleggen in het militair hospitaal in Neder-Over-Heembeek (België), om daarna hopelijk toegelaten te worden tot verdere proeven om daarna binnen te mogen in de Koninklijke Militaire School.

Naast een compleet lichamelijk onderzoek, verwacht men ook van mij dat ik een uithoudingstest doe op een fiets, die meer en meer zal worden belast. Ik weet dat ik deze test goed zal afleggen, alleen ben ik bang dat mijn hartslag te hoog zal gaan, en daardoor afgekeurd zal worden.

Bij deze mijn vraag: Hoe kan ik mijn conditie het beste verhogen, en dus mijn hartslag zo laag mogelijk houden?

Ik vraag niet om een op maat gemaakt trainingsschema, maar eerder of ik het best kan joggen, stappen, fietsen, gewichten heffen, ...

Ik weet totaal niets af van dit soort dingen, en hoop dat jullie me toch al voor een stuk op weg kunnen zetten.

Met vriendelijke groeten, Hendrik.




Het best combineer je kracht

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

Het best combineer je kracht en uithouding.

Ga 1 à 2 keer in de week lopen of fietsen. Er zijn natuurlijk nog altijd andere dingen zoals roeien in de fitness, zwemmen. Probeer bij elke training diep te gaan. 2 trainingen per week is daarvoor niet zo veel, je kan genoeg rusten.
Daarnaast een tweetal keer per week krachttraining. Begin best met hypertrofie. Je kan overal op internet schema's vinden.

Ga op tijd slapen, eet gezond en genoeg. Dan kom je er wel.
Als je sportief bezig bent kom je er wel. Of verwachten ze meteen een atleet in topconditie?

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



Ik ben het niet met TIGER

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Ik ben het niet met TIGER eens.

Je wilt goed kunnen fietsen (dat houdt ook in: je hartslag onder controle hebben tijdens het fietsen), dus moet je fietsen. Daar heeft krachttraining niks mee te maken, en lopen e.d. ook niet zo geweldig veel. Fietsen dus!

Nu, iets anders. Als men je afkeurt wegens een 'te hoge hartslag' bij een inspanning, zijn ze daar serieus verkeerd bezig. Er is immers niets mis met een hoge hartslag. Als je hart snel kan kloppen, betekent dat dat je bloed veel zuur- en brandstof door je lichaam kan vervoeren, zodat je goed functioneert. Zo is één van de kenmerken van een goede duursporter een extreem hoge hartslag tijdens inspanningen. Een ander kenwerk is een extreem láge hartslag tijdens rust en een extreem snelle daling van de hartslag na een inspanning.

Maar bovenstaande bereik je wellicht het beste door intensieve fietstraining. Aangezien de proeven op een 'hometrainer' (ik weet niet wat de gangbare term voor dat soort 'fietsen' is), kan je het beste met zo'n machinetje trainen. Zeker een aantal keren per week een redelijk korte intervaltraining doen. Een aantal andere trainingen kan je dan eventueel iets langer en iets minder (maar nog steeds zeer) intensief trainen.

Nu is je doel misschien niet alleen te slagen voor die test, maar in het algemeen fitter en sterker worden.
Wel, ook in dat geval zou ik je niet aanraden serieus aan krachttraining te beginnen (in anderhalve maand is het moeilijk veel te bereiken qua kracht). Algemene uithoudings- en 'weerstands'training will do the trick. Lopen, intervaltraining zeker niet vergeten, wat fietsen, maar ook dingen als burpees (zoek maar op), bescheiden circuits e.d. zouden je zeker moeten helpen.

Verwacht zeker geen wonderen in zo'n korte tijd, maar zet je desalniettemin goed in en ontdek dat je heus wel wat vooruitgang kan boeken.

Veel succes!

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



nu ben ik het niet helemaal

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2940
Aangesloten: 13 Aug 2007

nu ben ik het niet helemaal eens met muay thai Laughing out loud

wat ik je aanraadt om de test uit te kunnen voeren op een lage hartslag is de mountainbike te nemen en in en rond de bossen gaan rijden .

ikzelf rijdt ook met de mountainbike en als je gewend bent om geregeld in regen en wind te rijden gecombineert met een helling vol slijk , zanderige parkoeren etc dan is een ritje op de hometrainer niet meer lastig hoor en zal je hartslag lager komen te zitten . spreek uit ondervinding

wat ik wel aanraadt van training is om je uithouding te trainen ;

bv 5 km baan en 1 km offroad deze vergelijking behouden want offroad rijden train je meer de kracht dan de uithouding .

--

"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog"

"you don't wanna fight me , i'll hit you with my right punches so many times that you will be begging for my lefty's "



reactie op vorige reacties


Niet Actief
Punten: 5
Aangesloten: 26 Nov 2007

Eerst en vooral bedankt al bedankt voor de snelle reacties.
Men gaat er inderdaad niet van uit dat je reeds een topatleet bent. Wel moet je het potentieel hebben om door latere training (onder toeziend oog van de KMS-sportarts) dit niveau te bereiken.

Het is vooral een test om de "zwakkeren" te scheiden van zij die het atletische in zich hebben. Op dat gebied denk ik dat ik wel goed zit, maar een 'beetje' extra training kan uiteraard geen kwaad.

Ik zal het dan al houden bij 2 (of 3) keer in de week te lopen, en een keer of twee in de week te zwemmen. Fietsen doe ik sowieso elke dag (ca. 15 km), en zal dat nu eens met wat meer inspanning doen.

Zo zal ik er wel geraken (vermoed ik).

Soms zie je in films mensen als J.C. Van Damme 3 rauwe eieren elke ochtend inslikken. Werkt dit echt, of zal het eerder een nefaste invloed hebben op mijn cholesterolgehalte?

Groeten, Hendrik.



de body heeft van damme

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2940
Aangesloten: 13 Aug 2007

de body heeft van damme natuurlijk door constante training en aangepaste voeding + supplementen gekregen maar der is veel show aan in zulke films he .

ik betwijfel dat je 3 rauwe eieren een boost geven op de nuchtere maag

--

"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog"

"you don't wanna fight me , i'll hit you with my right punches so many times that you will be begging for my lefty's "



wat muay thai zegt over

star star star star star star
Niet Actief
Punten: 390
Aangesloten: 19 Feb 2007

wat muay thai zegt over interval training moet je zeker doen. mijn conditie is er op korte tijd een stuk de hoogte mee ingegaan. en dat is zeker goed voor je hartslag aangezien je je hartritme uti het niets de hoogte injaagt en dan weer laat dalen in de rust.

--

I love the sound of you walking away



rauwe eieren


Niet Actief
Punten: 2
Aangesloten: 16 Nov 2007

Bah, het gedacht alleen al om op je nuchtere maag rauwe eieren te eten...
Wat wel waar is is dat je hoogwaardige eiwitten inneemt door het eiwit van eieren te eten. Maar je mag ze heus wel bakken hoor Smiling

Misschien kan je 1x per week het hiit programma toepassen, de uitleg vind je terug op deze site. 't Is een high intension interval training.



ik ben zelf nog intensief

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9585
Aangesloten: 19 Okt 2007

ik ben zelf nog intensief bezig geweest met fietsen, heb zelfs even overwogen om te gaan meekoersen in kermiskoersen, maar wegens tijdgebrek is het er nooit van gekomen.
ik raad je aan om als voorberijding eerst een 10 tal kilometer te rijden aan een redelijk tempo om op te warmen(22-23 per uur) op een relatief vlak parkoer. nadien tempo gedurende een kilometer gelijdelijk aan opvoeren tot ongeveer een 5 a 10 kilometer per uur onder je maximum dat je over een afstand van ongeveer 500 meter kunt haouden. en dan gewoon hard doorgaan men beste, sterven en nog eens sterven.
na een goed half uurtje tempo terug laten zakken en rustig blijven doorrijden om nadien terug te knallen.
als je leeggereden bent nog een 20 tal minuutjes aan slakkengangetje doorijden om af te koelen en om de verzuring tegen te gan.

zo heb ik getraind en spectakulaire resultaten behaalt over een periode van 2 maand.( van 24 per uur gemiddeld over 20 km tot 32-33gemiddeld over 20 kilometer)

best doe je dit wel op een vlak parkour( berg op en berg af veroorzaken pieken in je hartslag en ademhaling en loop je grote kans jezelf tegen te komen).

mischien wordt mijn trainingsmethode hier nogal scheptisch bekeken en totaal afgebroken, maar voor mij was het werkelijk top.

--

I AM BACK!!!!!!

2009
1ste plaats sterkste man van Oudenaarde
1ste plaats sterkste man van Liedekerke

2014: THE RETURN OF THE KING



OK, bedankt.


Niet Actief
Punten: 5
Aangesloten: 26 Nov 2007

OK, bedankt.



Waarom zou hij geen

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

Waarom zou hij geen krachttraining mogen doen?
Krachttraining is goed voor de conditie en de gezondheid, ook al is het geen uithouding. Het verhoogt ook de prestaties van andere sporten en het is handig om blessures te vermijden.
Daarbij zal men in het leger niet alleen op zoek zijn naar mensen met veel uithouding. Een beetje krachttraining kan dus geen kwaad.

PS.: Voor zo een test laat men je meestal fietsen aan een weerstand die almaar door wordt opgevoerd. Wie wat kracht in de benen heeft zal meer watt aankunnen ( met minder inspanning voor het hart), wat redelijk belangerijk is bij zulke tests.

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



Quote: Waarom zou hij geen

star star star star star star
Niet Actief
Punten: 390
Aangesloten: 19 Feb 2007
TIGER schreef:
Waarom zou hij geen krachttraining mogen doen?
Krachttraining is goed voor de conditie en de gezondheid, ook al is het geen uithouding. Het verhoogt ook de prestaties van andere sporten en het is handig om blessures te vermijden.
Daarbij zal men in het leger niet alleen op zoek zijn naar mensen met veel uithouding. Een beetje krachttraining kan dus geen kwaad.

PS.: Voor zo een test laat men je meestal fietsen aan een weerstand die almaar door wordt opgevoerd. Wie wat kracht in de benen heeft zal meer watt aankunnen ( met minder inspanning voor het hart), wat redelijk belangerijk is bij zulke tests.

over dat krachttraining, je hebt gelijk dat het uiteindelijk goed is voor de gezondheid en ook wel voor de conditie maar dan denk je op lange termijn en die is er nu niet het gaat hier maar over 1.5 maand dus dan moet je toch niet gaan concentreren op powertrainen

--

I love the sound of you walking away



Om enkel snel die testen

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

Om enkel snel die testen goed te doen zal hij dan maar best veel fietsen he.

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



@Rumble in the jungle: Ik

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

@Rumble in the jungle: Ik kan het met je eens zijn dat mountainbiken een beduidend betere training kan zijn dan een hometrainersessie (wellicht min of meer te vergelijken het verschil tussen lopen in een bos en op een loopband, maar dat betekent niet dat zo'n hometrainer niet toelaat erg goede trainingen te beleven. En, meer dan dat, de test wordt op een 'hometrainer' (ik vind het een redelijk belachelijke term Sticking out tongue) afgenomen, dus de 'moeilijkheden' die je zal krijgen, zal je ook tijdens je training het gemakkelijkste tegenkomen op een hometrainer (bvb. het gelijkmatig en machinaal opvoeren van de intensiteit, terwijl alle andere omstandigheden gelijk blijven).

@Hendrick.db: Rocky smikkelde in zijn eerste film 's morgens ook een rauw ei of tien binnen. Goed wat vet en eiwitten betreft en veel minder schadelijk (cholesterol) dan men vaak beweert, maar als je toch eieren eet, kies dan toch maar voor bereide. Eye-wink

@TIGER: Wat is dan het conditionele voordeel van krachttraining? En waarom heb je 'een goede gezondheid' nodig om een fietstest af te leggen. Een goed uithoudingsvermogen lijkt me voldoende...

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Inderdaad. Maar een goedee

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

Inderdaad. Maar een goedee basisconditie kweek je niet van vandaag op morgen. Als je opeens keihard begint te trainen kan je op korte tijd wel een goede conditie kweken, maar je bent ze al even snel of sneller weer kwijt door overbelasting, blessure of andere. Met een bepaalde basis ben je veel meer, maar dat duurt langer en is complexer. Zoals je wel weet is het niet ideaal om bijvoorbeeld op elke training zeer diep te gaan. Zelfs al krijg je tussen de trainingen genoeg rust.
Zoals ik al zei i krachttraining ook goed om blessures te vermijden, is het ook een sport en dus goed voor de gezondheid, maakt het je leniger ( ja echt waar) en is het eens een toffe afwisseling.

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



zal de dammers dan ook maar

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2813
Aangesloten: 29 Mei 2006

zal de dammers dan ook maar eens naar het krachthonk sturen. Je moet de bewegingen trainen die bij je sport horen. Dus als je gaat fietsen heeft het niet veel nut om je rug en borst veel te trainen.

--

the only thing that separates the elite from all the rest, is the fact that the elite are better at the basics than everyone else



Met een van je argumenten

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Met een van je argumenten ben ik het eens, TIGER. Krachttraining verminder inderdaad het blessurerisico danig (omdat je spieren een onnatuurlijke beweging veel beter kunnen weerstaan en 'tegentrekken'), maar ik zie niet in welke blessures je zou kunnen krijgen van fietsen op een hometrainer, behalve dan misschien door langdurige overbelasting (een blessure die je niet voorkomt door krachttraining, maar net door duurtraining).

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Ik heb nog een vraagje over

star star
Niet Actief
Punten: 112
Aangesloten: 17 Nov 2005

Ik heb nog een vraagje over die hartslag die wordt opgenomen.

Een paar jaar geleden moest ik bij de dokter een medisch attest gaan halen voor één of ander sportkamp.
Nu, ik fiets en fietste vrij veel, deed karate, werkte aan mijn uithoudingsvermogen met een hondertal push-ups en sit-ups ( en neen, het zullen wel geen echte push-ups geweest zijn Eye-wink ).

Ik ging dus in het volste vertrouwen naar die test, maar daar moest ik een extreem belachelijke oefening doen, die ik helemaal niet in mij heb/had. Ik moest namelijk voor een bankje gaan staan, en zoveel mogelijk keer mijn ene voet en daarna mijn andere voet op het bankje brengen, al springend. Je kent die oefening zeker, ik ben niet zo goed in uitleggen Eye-wink.

Het was nog vroeg in de morgen, had niet veel gegeten, mijn hartslag lag dus vrij laag (rond de 60). Vanaf het eerste moment dat ik die oefening begon te doen voelde ik mijn hartslag natuurlijk zeer snel klimmen. Na 1 minuutje mocht ik stoppen, 1 minuut ofzo rusten, en nadien mat hij mijn hartslag weer.

Toen was zijn commentaar: ik zal je er wel doorlaten, maar eigenlijk is je hartslag nog te hoog, het ideale zou zijn als hij terug hetzelfde zou zijn als in het begin.

Nu hoorde ik muay thai zeggen dat dit eigenlijk een stom experimentje is om je uithouding te meten?
Ik dacht er gewoon aan toen dit werd gezegd, dus een echte vraag is dit niet Sticking out tongue



Mijn dokter liet me vroeger

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Mijn dokter liet me vroeger dertig keer (bodyweight) squatten. Men kijkt uiteraard hoe snel je recupereert, om je uithoudingsvermogen af te schatten (en eventuele disfunctionaliteiten inzake je hartslag te bemerken).

Het is nogal vreemd dat je als een sportief persoon zo 'moeilijk' door die test geraakte... Ondervond je misschien de effecten van overtraining of zo, tijdens de periode dat je die test aflegde?

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Toen trainde ik nooit echt

star star
Niet Actief
Punten: 112
Aangesloten: 17 Nov 2005

Toen trainde ik nooit echt heel hard, maar mijn conditie was toch wel in orde. Nuja, zo'n ramp was het niet. Ik had dus wel nog niet echt veel gegeten, misschien had dat er iets mee te maken. Ik merk nu ook wel dat ik snel zweet en mijn hartslag gaat ook wel vrij snel omhoog, maar ik veronderstel dat dat niets te maken heeft met slechte conditie ofzo:p?



jawel dus zweten mss niet

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

jawel dus
zweten mss niet echt (daarover staat een artikel op de site)
maar hartslag natuurlijk wel.

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



Slechte conditie is als je

star star star star star star
star star star star star star
star star star
Niet Actief
Punten: 1596
Aangesloten: 03 Mrt 2005

Slechte conditie is als je hartslag niet snel terug naar beneden gaat na een inspanning. Een hartslag die snel omhoog gaat bij inspanning kan je niet zoveel van afleiden.

--

Buy my art



Natuurlijk, net zoals dat

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

Natuurlijk, net zoals dat iemand met een slechte conditie zijn hartslag nie zo hoog krijgt maar wel veel hoger in vergelijking met de inspanning dan een getrainde sporter.

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



mja wat is snel hé. Mijn

star star
Niet Actief
Punten: 112
Aangesloten: 17 Nov 2005

mja wat is snel hé. Mijn hartslag moest binnen de minuut terug naar zijn beginpunt zijn gedaald, ik vind het vrij normaal dat dat niet gelukt is na een onnatuurlijke oefening vroeg in de morgen.



Nee op 1 minuut is wel zeer

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

Nee
op 1 minuut is wel zeer snel hoor.
Kan bijna niet

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



Quote: Neeop 1 minuut is wel zeer

star star
Niet Actief
Punten: 112
Aangesloten: 17 Nov 2005
TIGER schreef:
Nee
op 1 minuut is wel zeer snel hoor.
Kan bijna niet

ja vond ik ook, maarja wat kan je zeggen tegen zo'n dokter.



Dat ie terug naar 't school

star star star star star star
star star star star star star
star star star
Niet Actief
Punten: 1596
Aangesloten: 03 Mrt 2005

Dat ie terug naar 't school mag Eye-wink

--

Buy my art