Langere spieren

star star star
Niet Actief
Punten: 166
Aangesloten: 01 Nov 2005
Ingediend door oblivion op Din, 11/04/2006 - 16:36.

Ik ga binnenkort beginnen met jiu-jitsu en ik heb daar een paar keer al meegedaan en blijkt dat ik door fitness nogal korte spieren heb, wat kan ik allemaal doen om ze terug langer te maken? ze zeggen namelijk dat mijn spieren dan meer zuurstof kunnen opnemen en dat ik dan beter kan slaan.

alvast bedankt




Langere spieren

star star star star star star
star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 1386
Aangesloten: 04 Feb 2005

onzin



Langere spieren

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 423
Aangesloten: 03 Mrt 2005

korte spieren?? Roll Eyes
spieren zitten bij mijn weten vast aan pezen, leg mij dan eens uit hoe je die in godsnaam langer gaat maken?



Langere spieren


Niet Actief
Punten: 7
Aangesloten: 10 Okt 2005

spieren kan je niet langer of korter maken !!!



Langere spieren

star star star star
Niet Actief
Punten: 234
Aangesloten: 27 Mrt 2006

idd dikke zever
de lengte/vorm van uw spier is genetisch bepaald
ge kunt die ni verlengen of verkorten



Langere spieren

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 499
Aangesloten: 30 Mrt 2005

wat een uitspraken, waarop zijn ze gebaseerd?
alleen de vorm is genetisch bepaalt.

waarom zou je een spier niet kunnen verlengen??
er zijn 2 benaderingen:
-het bindweefsel (elastische component)
*serie elastische component (SEC)
*parallel elastische component (PEC)
-het spierweefsel (contractiel component) (CC) serie/parallel geschakeld.

--------PEC---------------
--SEC-------CC----------- --> SEC-----CC-------CC-------
--SEC-------CC----------- --> SEC-----CC-------CC-------
--------PEC---------------

Bij krachttraining groeit het weefsel in een parallelle structuur, wanneer je de spier op lengte brengt rekt PEC en SEC en ontstaan er serie geschakelde CC.

het bindweefsel rekt door de spier lange tijd in verlengde positie vast te houden. de spier wordt passief langer. passief lengtewinst is niet functioneel, de spieren trekken vanuit hun basisspanning weer naar hun oude positie waardoor het bindweefsel niet aanpast. het gewonnen traject wordt niet ondersteunt door spierweefsel (als je een spier op grote lengte brengt verliest hij zijn kracht).
wanneer je in de verlengde toestand isometrisch aanspant (statisch, dus er is spierspanning maar geen beweging) dan groeit de spier in de lengte i.p.v. in de dikte.

voorbeeld van spierverlengen;
mooi voorbeeld is Flies voor de borst. wanneer de handen naar beneden bewegen komt de borstspier op spanning, wanneer je een gewicht kiest dat aan de lage kant is kun je je armen een tijdje horizontaal vasthouden. nu houd je dit niet vast maar zorg je voor maximale verlenging door de antagonist aan te spreken (rugspieren) waardoor de rek toeneemt. als de rugspanning laag is, is het effect op de borst het grootst (dus geen zware gewichten gebruiken!!!) het enige wat je doet is met je rugspieren de borst verder verlengen (de zwaartekracht trekt de borstspier uit elkaar en deze beweging help je mee door je armen naar de grond te bewegen). nu zijn er 2 structuren die maximaal verlengt zijn nl het bindweefsel maar ook het spierweefsel, je voelt als het goed is een enorme rek en je ervaart weinig kracht doordat het spierweefsel bijna niet meer inelkaar kan schuiven. in dit gebied moet je zitten; probeer zo lang mogelijk een relatief licht gewicht omhoog te drukken, deze aanspanning wekt nog meer rekgevoel op als je het goed doet.
de spier zal zich moeten aanpassen; het weefsel groeit niet in de dikte maar in de lengte. daarbij is het bindweefsel aan het uitrekken maar door de spier in lengte te laten groeien is dit traject WEL functioneel.

dus in maximale verlengde toestand met een licht gewicht statisch aanspannen, terwijl je steeds kijkt of je door de antagonist aan te spreken nog verder kan rekken en vervolgens zet je hier weer statische spanning op, weer kijk je of de spier nog verder kan d.m.v. de antagonist en in de verlengde stand span je weer statisch aan.

na verloop van training zal de spier langer worden. wanneer je de lengte functioneel blijft gebruiken zal de spier op lengte blijven. wanneer je een paar weken dit traject niet meer functioneel belast is de spier weer terug op zijn basis lengte, dit kan al in 3 weken. het effect is dus NIET blijvend als je het "nieuwe" traject niet meer belast.

bron: Rozendal
"Inleiding in de Kinesiologie"

*edit:
de spier/pees-verhouding verandert NIET.



Langere spieren

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2282
Aangesloten: 01 Feb 2003

Dat weten we dan ook weer Cool

Thx hercules



Langere spieren

star star star star star
Niet Actief
Punten: 288
Aangesloten: 23 Jun 2005

Dus er gaan er hier een heel deel de mist in Smiling

Thx 4 sharing Hercules.



Langere spieren

star star star
Niet Actief
Punten: 166
Aangesloten: 01 Nov 2005

dat moest ik inderdaad weten,

thx Hercules



Langere spieren

Gast

de spier/pees-verhouding verandert NIET

Waar blijft dan de pees? Als de spier echt langer word en niet weer op lengte na verkorting

Wat houd sommige gewrichten tegen door te slaan als de spier langer zou worden als de "normale" lengte

De spier verlengen als deze door wat voor oorzak dan ook verkort is is 1 zaak, maar een spier die al op normale lengte is verlengen is wat anders.

En dan blijft ook nog de ze zeggen namelijk dat mijn spieren dan meer zuurstof kunnen opnemen en dat ik dan beter kan slaan. stelling



Langere spieren

star star star star
Niet Actief
Punten: 234
Aangesloten: 27 Mrt 2006
Anonymous schreef:
de spier/pees-verhouding verandert NIET

Waar blijft dan de pees? Als de spier echt langer word en niet weer op lengte na verkorting

Wat houd sommige gewrichten tegen door te slaan als de spier langer zou worden als de "normale" lengte

De spier verlengen als deze door wat voor oorzak dan ook verkort is is 1 zaak, maar een spier die al op normale lengte is verlengen is wat anders.

En dan blijft ook nog de ze zeggen namelijk dat mijn spieren dan meer zuurstof kunnen opnemen en dat ik dan beter kan slaan. stelling

amai, we nen hoop dt-fouten
wie ziet ze allemaal ?



Langere spieren

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 423
Aangesloten: 03 Mrt 2005
AxelF schreef:
Anonymous schreef:
de spier/pees-verhouding verandert NIET

Waar blijft dan de pees? Als de spier echt langer word en niet weer op lengte na verkorting

Wat houd sommige gewrichten tegen door te slaan als de spier langer zou worden als de "normale" lengte

De spier verlengen als deze door wat voor oorzak dan ook verkort is is 1 zaak, maar een spier die al op normale lengte is verlengen is wat anders.

En dan blijft ook nog de ze zeggen namelijk dat mijn spieren dan meer zuurstof kunnen opnemen en dat ik dan beter kan slaan. stelling

amai, we nen hoop dt-fouten
wie ziet ze allemaal ?

als de spier echt langer wordT...
wat houdT sommige...



Langere spieren

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 499
Aangesloten: 30 Mrt 2005
zezima schreef:
AxelF schreef:
Anonymous schreef:
de spier/pees-verhouding verandert NIET

Waar blijft dan de pees? Als de spier echt langer word en niet weer op lengte na verkorting

Wat houd sommige gewrichten tegen door te slaan als de spier langer zou worden als de "normale" lengte

De spier verlengen als deze door wat voor oorzak dan ook verkort is is 1 zaak, maar een spier die al op normale lengte is verlengen is wat anders.

En dan blijft ook nog de ze zeggen namelijk dat mijn spieren dan meer zuurstof kunnen opnemen en dat ik dan beter kan slaan. stelling

amai, we nen hoop dt-fouten
wie ziet ze allemaal ?

als de spier echt langer wordT...
wat houdT sommige...

eigenlijk wordt de spier niet echt langer, het wordt alleen over een groter traject functioneel. er ontstaan meer inschuivende eiwitfilamenten waardoor de spier een grotere lengte kan overbruggen. wanneer je weer ontspant is de spier niet meetbaar langer geworden, hij kan alleen verder uitrekken.



Langere spieren

star star star star
Niet Actief
Punten: 234
Aangesloten: 27 Mrt 2006
hercules schreef:

eigenlijk wordt de spier niet echt langer, het wordt alleen over een groter traject functioneel. er ontstaan meer inschuivende eiwitfilamenten waardoor de spier een grotere lengte kan overbruggen. wanneer je weer ontspant is de spier niet meetbaar langer geworden, hij kan alleen verder uitrekken.

dus eigelijk: ge kunt een spier ni zo trainen da ze er langer uitziet?



Langere spieren

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 499
Aangesloten: 30 Mrt 2005
AxelF schreef:
dus eigelijk: ge kunt een spier ni zo trainen da ze er langer uitziet?

dat is onmogelijk. je kan een spier niet fysiek verlengen, alleen functioneel. ik zag op een ander forum iemand die de spagaat wil leren. als je zoiets nog nooit gedaan hebt, kun je rekken tot je er bent, je spieren "kennen" dat traject niet en missen daar hun functie. DAT is trainbaar. DAT is spierverlengen, je kan niet de verhouding spier/pees veranderen of de spier in lengte laten toenemen.
wanneer iemand verkorte spieren heeft dan is alleen het bindweefsel die lengte, de spier houdt dezelfde lengte. bij verkorte spieren zijn de inschuivende eiwitten korter en hebben een relatief kort contactvlak waardoor de spier in verlengde positie minder kracht kan leveren.

een spier past zich aan naar de belasting die je het geeft, in dat bewegingstraject dat je functioneel gebruikt. buiten dat traject zal een spier in zijn functie verliezen (actief-insufficient) DAT is trainbaar. als bindweefsel de lengte niet toelaat spreek je van passief insufficient. dit kun je rekken.

een spier wordt niet langer of korter, bindweefsel bepaalt hoever een spier kan rekken. de belasting bepaalt welk traject functioneel belastbaar is. dit zijn trainbare/reversibele FUNCTIONELE grenzen.

zo, even de uitgebreide uitleg. Red face



Langere spieren

Gast

[quote="AxelF
dus eigelijk: ge kunt een spier ni zo trainen da ze er langer uitziet?

En jij plaatst opmerkingen over schrijf/spel fouten ? ? ? ? ?