Powertraining op jonge leeftijd


Niet Actief
Punten: 2
Aangesloten: 15 Dec 2006
Ingediend door Hannes op Vrij, 15/12/2006 - 00:33.

Hey,

Ik heb een vraagje in verband met powertraining. Ik ben 15 jaar oud, ben klein van gestalte (mijn ouders zijn klein, vandaar) en ik wil graag mijn spieren kweken. Is 160 keer pompen en 160 keer set-ups per dag powertraining? Ik ben vijftien jaar oud dus ik wil nog niet beginnen met powertraining, maar ik wil toch graag dat de meisjes naar me opkijken Sticking out tongue .

Als u een raadzamer en gezonder trainingschema voor mij heeft, typ het maar gerust Smiling

Dank bij voorbaat




Powertraining op jonge leeftijd


Niet Actief
Punten: 2
Aangesloten: 15 Dec 2006

Nog een vraagje,

Ik ben met die set-ups begonnen op mijn 12 jaar ongeveer (maar niet zoveel) en van maanden geleden pas zie ik dat mijn 'blokjes' niet mooi gelijk staan, mijn linkerbuikspieren staan ietsj hoger dan de rechtse, kan ik dit nog goed zetten?



pompen is naar mijn mening

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2813
Aangesloten: 29 Mei 2006

pompen is naar mijn mening niet een echte powertraining oefening. Het zal wel helpen om meer kracht en massa te winnen maar naar mate de setjes langer worden zal meer conditie een rol gaan spelen.

Het is vrij normaal dat de spieren niet gelijk zijn. Dit is niet te verhelpen en is gewoon zo gegroeit. Dit heeft naar mijn weten niks te maken met sit-ups, het is genetica

--

the only thing that separates the elite from all the rest, is the fact that the elite are better at the basics than everyone else



Hannes schreef: Hey, Ik heb

star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 806
Aangesloten: 11 Okt 2006
Hannes schreef:
Hey,

Ik heb een vraagje in verband met powertraining. Ik ben 15 jaar oud, ben klein van gestalte (mijn ouders zijn klein, vandaar) en ik wil graag mijn spieren kweken. Is 160 keer pompen en 160 keer set-ups per dag powertraining? Ik ben vijftien jaar oud dus ik wil nog niet beginnen met powertraining, maar ik wil toch graag dat de meisjes naar me opkijken Sticking out tongue .

Als u een raadzamer en gezonder trainingschema voor mij heeft, typ het maar gerust Smiling

Dank bij voorbaat

Doe gewoon zo voort Eye-wink breng genoeg variatie erin, breed pompen, small pompen, enzovoort.

Mischien dat je je ergens nog kan optrekken, en doe vooral veel aan cardio Eye-wink lopen enzovoort. (betere doorbloeding van je lichaam, betere voorbereiding op PT)

--

“You are doing your best only when you are trying to improve what you are doing”



ik was zelf vroeger ok zo,


Niet Actief
Punten: 2
Aangesloten: 17 Dec 2006

ik was zelf vroeger ok zo, al aant sporte van me 6 jaar en dan rond me 9 jaar beginne me powertraining(set-ups en pompe op die leeftijd). ben nu ook vijftien en doe nog nog altijd veel set-ups pompe, maar meer variaties van pompe en set-ups, dan kan je ook nog me halters (ook verschillende soorten) an werke en gewoon altijd opwerke beginne me nie te veel en zo altijd maar meer en meer heffen.

als je mss wa geld te veel hebt kan je ook nar de fitness gaan, das ook altij handig heb je meer apparatuur om mee te werke, dan kan je beginne met de opbouw nar powertraining

grtz



apparatuur heb je nie nodig

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 540
Aangesloten: 20 Jun 2006

apparatuur heb je nie nodig losse gewichten zijn veel beter, ze spreken meer spiergroepen aan

--





http://www.knkf.nl/media/file

star star star star star star
star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 1386
Aangesloten: 04 Feb 2005

Inderdaat, daar ben ik het

star star star star
Niet Actief
Punten: 235
Aangesloten: 27 Dec 2006

Inderdaat, daar ben ik het volledig mee eens, losse gewichten trainen ruimer maar zijn ook gevaarlijker(letsels enz.). Bodybuilders trainen trouwens constant met losse gewichten.

Bij 160 keer pompen stel ik mij toch wat vragen hoor. Als je 160 keer pompt kun je beter je oefening verzwaren door dieper te gaan pomen, je armen dichter bij elkaar te houden (beter voor triceps en binnenkant borstspier) of je voeten op een helling te plaatsen(meer bovenkant borstspier) of in de handen te klappen.

Als je zeker niet misvormt wilt geraken moet je zeker goed strechen en altijd zeker zijn over wat je juist doet.

Trouwens, de meisjes zullen ook wel naar je kijken als je gewoon in goede conditie bent en niet te dik bent.



zoals caliber al zei in een

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 598
Aangesloten: 30 Sep 2006

zoals caliber al zei in een vorig onderwerp, je kan de binnenkant van je borstspieren niet aanspreken.



Hoi Iemand van 15 jaar zou


Niet Actief
Punten: 23
Aangesloten: 29 Dec 2006

Hoi

Iemand van 15 jaar zou men steeds moeten aanraden om eerst met vaste toestellen te werken. Als 15 jarige trainen met losse gewichten is zeer gevaarlijk daar er tijdens de groei blijvende letsels ter hoogte van de nek en rug kunnen ontstaan door een slechte techniek en houding. Het feit dat de rugspieren en buikspieren nog niet zo goed ontwikkeld zijn bij iemand uit de puber periode kan nefast zijn. Zelfs bij een goede losse halter techniek kan dit schade toebrengen omdat de basisspieren nog niet goed ontwikkeld zijn.

De krachtwerking is anders bij vaste toestellen dan bij losse halters. Vaste toestellen leveren door een steeds veranderende hefboom steeds dezelfde weerstand. Bij losse halters zijn er bepaalde lichaamshoeken waar men meer kracht moet leveren dan bij andere hoeken. Vandaar er gemakkelijker overbelasting kan ontstaan. Op lange termijn bij volwassen is werken met losse halters wél aan te raden daar de krachtwinst en massawinst groter is dan op vaste toestellen.

Het is het best dat je de bewegingen aanleert op vaste toestellen en daarna geleidelijk overschakelt naar losse halters. Iemand van 15 jaar traint best alle oefeningen 3*10 keer en tracht daarna eerst de herhalingen op te bouwen, dus meer spieruithouding tot 3*15 of 4*12 keer en daarna terug opnieuw beginnen met 3*10 en zwaarder gewichten (uitgerekend op je nieuwe 60% van je max kracht) en dan terug vorderen naar 3.15 of 4. 12.

Wanneer je zeker bent van een correcte techniek en je basisspieren goed gevormd zijn kan je na 1.5 jaar-2 jaar trainen, beginnen met figuurtraining, dat wil zeggen zwaardere halters en minder herhalingen.

Ik ben net afgestudeerd als lic Lo, optie fitness. Als er hierboven iets staat waar iemand een andere mening over heeft dan mag u dat gerust stellen. Ik leer ook graag bij, vandaar dat ik hier ben ingeschreven.

--

"You must be the change you wish to see in the world."



powertraining

star star star star star star
Niet Actief
Punten: 411
Aangesloten: 13 Aug 2005

Ik ben er eerder voorstander van van op jonge leeftijd (15 jaar vind ik al een randgeval, sommigen zijn al meer ontwikkeld dan anderen. Mijn mening gaat voor diegene die op die leeftijd nog niet helemaal ontwikkeld zijn) niet met vaste toestellen te trainen. Eerst de techniek goed onder de knie krijgen met weinig of zelfs geen gewicht. Als dit goed lukt kan je later overstappen naar gewichten (los of vast). Je zegt dat er met losse gewichten tijdens de groei blijvende letsels ter hoogte van de nek en rug kunnen ontstaan door een slechte techniek en houding. Ik heb al meer gezien dat er met vaste toestellen vaak veel te zware gewichten genomen worden en de oefeningen helemaal verkeerd worden uitgevoerd. Ze leveren inderdaad wel altijd dezelfde weerstand maar je kan je meer in bochten wringen om het gewicht toch aan het bewegen te krijgen. (denk nu aan een jongetje dat ik in de fitness bezig zag, volgens mij een regelrechte aanslag op zijn lichaam). Ik vind trouwens ook dat 10 tot 15 herhalingen op jonge leeftijd te weinig zijn. Probeer meer herhalingen te doen met minder gewicht. Het allerbelangrijkste is denk ik dat je de houding en techniek juist zit, of je nu vaste of losse gewichten gebruikt.

Voor zover mijn mening hierover Sticking out tongue



wss heb je gelijk anneke,

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 598
Aangesloten: 30 Sep 2006

wss heb je gelijk anneke, maar hoe ga je mensen kunnen motiveren om (liefst) zonder gewichten te trainen? Kleine bedenking.
Ik ben 19 dus heb dat probleem niet, maar powertraining zonder gewichten is geen powertraining voor mij :-/ liever moeilijk hebben met 3 x 6 sit ups met gewichten dan 200 sit ups doen en dan pas moe zijn...



Tja, zover ben ik nog niet

star star star star star star
Niet Actief
Punten: 411
Aangesloten: 13 Aug 2005

Tja, zover ben ik nog niet gekomen. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe Sticking out tongue. Het ging mij meer over het ideale om te doen dan het haalbare (kwestie van mensen hiervoor te motiveren).



15 jaar

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Deze discussie lijkt me lichtjes naar de softe kant door te hellen. Hoe kan je je maximale potentieel benutten tijdens de sterkste jaren van je leven (begin twintig) als je enkele jaren ervoor maar halvelings kan trainen? Ikzelf deed op m'n vijftiende sets van zes reps tot falen met losse gewichten, en daar heb ik nooit nadeel van ondervonden (behalve weinig vooruitgang door slechte periodizering, maar da's wat anders); wel van slechte bewegingen met té zware gewichten (bvb. dumbbell curl met extreme "cheat-bewegingen", wat in rugpijn resulteerde), maar ook dat is een andere kwestie.

Ik zou iedere beginnende krachtsporter een stevige full-body aanraden, twee tot drie keer per week, die uit gaat van de belangrijkste compoundoefeningen (squat, bench, dead, pull-up, row, OH-press,...), waarbij de eerste drie weken sets van ca. 15 reps, de volgende drie weken ca. 12 reps bezitten - nooit tot falen - waarna de echte training begint, zonder uitzondering van jongeren. Wél denk ik dat jonge krachttrainers binnen hun "echte training" (na de anatomische aanpassingsfase) een hele tijd ronde de tien reps per set moeten blijven werken, zodat hun lichaam zeker aangepast is.

Als je mensen aan machines laat beginnen, en hen intensieve training ontzegt, zullen ze snel ontmoedigd raken door het gebrek aan vooruitgang, het gevoel van een groentje te zijn tussen al die grote lifters die zware compounds doen, terwijl ze daar zelf relatief snel bij zouden kunnen horen. Een voorbeeld is driemaal 's werelds Strongest Man - Mariusz Pudzianowski - die op zijn dertiende begon en op zijn zestiende in een wedstrijd een bench press genre Mantichora uitvoerde; Mariusz zou dat niet bereikt hebben door overdreven voorzichtig te trainen!

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: Hoi

star star star star star star
star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 1386
Aangesloten: 04 Feb 2005
Adversus schreef:
Iemand van 15 jaar zou men steeds moeten aanraden om eerst met vaste toestellen te werken.

Zoals velen hier zullen weten zijn machines niet mijn beste vriend in training. Meer nog, ik train 100% zonder en dat is een bewuste keuze. Een van de belangrijkste zaken hierin imo zijn de pezen en gewrichten die niet versterkt worden met machines en wel met losse gewichten. Uiteraard moeten hiervoor de gewichten traag genoeg opgebouwd worden zodat deze de tijd krijgen sterker te worden (spieren versterken sneller dan pezen en gewrichten). Vele jongeren zullen KT doen als ondersteuning van een andere sport. OF dit nu judo, voetbal of spurten is, hun spieren versterken terwijl je pezen en gewrichten "beschermt" met machines is gevaarlijk voor blessures buiten de gym. Als je ze uiteindelijk de overstap laat nemen naar losse gewichten, omdat die voor kracht en massa superieur zijn, komt dit risico op blessures nog eens voor en moet er nog eens traag opgebouwd worden omdat het lichaam niet in balans is. Als je 1 ding wil voorkomen bij kinderen dan is het net dat ze uit balans raken.

Quote:
Als 15 jarige trainen met losse gewichten is zeer gevaarlijk daar er tijdens de groei blijvende letsels ter hoogte van de nek en rug kunnen ontstaan door een slechte techniek en houding.

Uit studies is aangetoond dat jongeren evenveel blessures hebben als volwassenen door krachttraining. Slechte techniek veroorzaakt zowel letsels bij volwassenen als bij jongeren.

Quote:
Het feit dat de rugspieren en buikspieren nog niet zo goed ontwikkeld zijn bij iemand uit de puber periode kan nefast zijn. Zelfs bij een goede losse halter techniek kan dit schade toebrengen omdat de basisspieren nog niet goed ontwikkeld zijn.

Helemaal akkoord dat deze basisspieren belangrijk zijn. Echter snap ik jou opvatting niet. Ze zijn niet ontwikkeld, dus zetten we de kinderen op machines waar ze deze spieren niet trainen ? Een jongere niet laten squatten omdat buik en rugspieren niet sterk genoeg zijn en dan maar op de legpress zetten is gewoon rond het probleem draaien. Laat hem squatten, begeleid hem in techniek en laat hem rustig opbouwen zodat buik en rugspieren wel sterker worden. Dit zal hem in het dagelijks leven en in andere sporten ook positief beïnvloeden

Quote:
De krachtwerking is anders bij vaste toestellen dan bij losse halters. Vaste toestellen leveren door een steeds veranderende hefboom steeds dezelfde weerstand. Bij losse halters zijn er bepaalde lichaamshoeken waar men meer kracht moet leveren dan bij andere hoeken. Vandaar er gemakkelijker overbelasting kan ontstaan.

Ik ga akkoord dat vaste toestellen steeds dezelfde weerstand leveren en het lichaam "beschermt" wordt. Dit vind ik echter eerder een nadeel dan een voordeel. Als men in het echte leven een zware tafel verzet en er treedt een blessure op omdat het lichaam niet gewoon is om driedimensionaal met echte gewichten om te gaan dan is dit dankzij de bescherming van de machine? Nogmaals, ik versterk liever dan dat ik beschermd wordt. Lichaam kan meer aan dan men denkt, langzaam opbouwen en vorm goed houden blijft uiteraard belangrijk.

Quote:
Op lange termijn bij volwassen is werken met losse halters wél aan te raden daar de krachtwinst en massawinst groter is dan op vaste toestellen.

Akkoord!

Quote:
Het is het best dat je de bewegingen aanleert op vaste toestellen en daarna geleidelijk overschakelt naar losse halters. Iemand van 15 jaar traint best alle oefeningen 3*10 keer en tracht daarna eerst de herhalingen op te bouwen, dus meer spieruithouding tot 3*15 of 4*12 keer en daarna terug opnieuw beginnen met 3*10 en zwaarder gewichten (uitgerekend op je nieuwe 60% van je max kracht) en dan terug vorderen naar 3.15 of 4. 12.

Niet akkoord, zie eerste deel van mijn antwoord. Eerst machines laten doen levert te veel blessurerisico op en te weinig overdracht naar andere sporten en dagelijks leven. Je wordt beter in de machine maar hebt er verder weinig aan.

Als het echt om krachttraining gaat dan zou ik ze eerder laten beginnen met 8-15 reps en langzaam de reps laten afbouwen en gewicht laten opbouwen naarmate ze meer ervaring krijgen. Het gaat toch om sterker worden?

Quote:
Wanneer je zeker bent van een correcte techniek en je basisspieren goed gevormd zijn kan je na 1.5 jaar-2 jaar trainen, beginnen met figuurtraining, dat wil zeggen zwaardere halters en minder herhalingen.

Als je met jongeren begint van 6-10 jaar dat het zo lang kan duren voor je echt zwaarder begint te gaan ja.

Quote:
Ik ben net afgestudeerd als lic Lo, optie fitness. Als er hierboven iets staat waar iemand een andere mening over heeft dan mag u dat gerust stellen. Ik leer ook graag bij, vandaar dat ik hier ben ingeschreven.

Gepost



Het enige wat ik weet van

star star star star
Niet Actief
Punten: 235
Aangesloten: 27 Dec 2006

Het enige wat ik weet van jong beginnen trainen dat is dat ik al enorm veel gehoort heb dat intesief trainen onder de 18 jaar niet goed is omdat je op de duur verstijfde spieren krijgt waardaar dat je een beetje misvormd geraakt en je je niet zo vrij meer kunt bewegen. Ook heb ik al gelezen dat door vroeg beginnen te trainen je kunt beginnen groeien of dat het juist de groei tegenhoudt. Wat er juist is?? Ik zou het niet weten.



Ik kan me moeilijk inbeelden

star star star star star star
star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 1386
Aangesloten: 04 Feb 2005

Ik kan me moeilijk inbeelden dat je met zo'n vragen het linkje dat ik een paar berichten hierboven plaatste gelezen hebt...



Helemaal eens met

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2813
Aangesloten: 29 Mei 2006

Helemaal eens met calibre,

Het lijkt me toch alleen niet verstandig om kinderen onder de 12 jaar bewust krachttraining te laten doen. Ik heb vanaf mijn 10 e bij de sport ook aardig wat krachttraining gedaan, dit werd alleen zo gebracht dat et meer een spel was. Dat lijkt mij de ideale manier voor kinderen onder de 12 jaar. Anders wordt het moeilijk motiveren.

--

the only thing that separates the elite from all the rest, is the fact that the elite are better at the basics than everyone else



ik zie niet in waarom

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 598
Aangesloten: 30 Sep 2006

ik zie niet in waarom gecontroleerd, langzaam opbouwende krachttraining een kind schade aan zou doen. De natuur doet dat constant. Het lijkt me redelijk logisch dat kinderen die veel fietsen ook wat voordeel zullen hebben in hun kuiten, tegenover kinderen die voor de pc zitten elke dag.
Ongecontroleerd geloof ik wel dat de gevolgen nefaster kunnen zijn voor kinderen dan voor volwassenen, alhoewel dat ik niet gelezen heb dat calibre dit tegenspreekt.

Had juist nog een vraagje, die cheating-fout is die erg belastend? Ik merk dat ik !!af en toe!! bij mijn laatste herhaling van m'n laatste setje van bijvoorbeeld dumbell curls of side raise m'n rug naar achteren krul... is dit wat bedoelt wordt met cheating? en wat zijn de gevolgen als je met grotere gewichten begint te werken?



Cheaten

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Ja, da's cheaten. Probeer het zoveel mogelijk te voorkomen, hoewel het ook positief kan zijn, indien slechts af en toe in de zwaarste set een enkele keer toegepast!

Tip: als je bij curls cheat, buig dan niet naar achter - belastend voor de rug! - maar ga lichtjes door je benen.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



hoi ik ben 13 bijna 14 en

Gast (niet geverifiëerd)

hoi ik ben 13 bijna 14 en doe ook al veel aan krachttraining ik kan mezelf erg moeilijk beheersen en zit bijna aan dezelfde manier van trainen als bodybuilders wie heeft advies



als je echt niet anders kan,

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 540
Aangesloten: 20 Jun 2006

als je echt niet anders kan, let zeer goed op een goede houding, rug recht etc
forceer niets,
doe altijd minstens 20 reps

--





iemand van 13 jaar 20 reps

star star star star star star
Niet Actief
Punten: 355
Aangesloten: 02 Jan 2007

iemand van 13 jaar 20 reps achter elkaar laten doen? waren we het er niet over eens dat op jonge leeftijd je rustig aan moet doen?! hij moet zich echt leren beheersen, of de nadelen zoals slechte groei accepteren.



12 lijkt mij een mooi

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2813
Aangesloten: 29 Mei 2006

12 lijkt mij een mooi aantal. Meer zou ook goed kunnen hoor als er maar een goede uitvoering van de oefening is. Goed voor de conditie en doorbloeding.

--

the only thing that separates the elite from all the rest, is the fact that the elite are better at the basics than everyone else



Quote: iemand van 13 jaar 20 reps

star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 806
Aangesloten: 11 Okt 2006
meneermaarten schreef:
iemand van 13 jaar 20 reps achter elkaar laten doen? waren we het er niet over eens dat op jonge leeftijd je rustig aan moet doen?! hij moet zich echt leren beheersen, of de nadelen zoals slechte groei accepteren.

Mag ik eens een onderzoek zien dat krachttraining de groei verslechterd ?

--

“You are doing your best only when you are trying to improve what you are doing”



Hallo allemaal! Ik las deze

Gast (niet geverifiëerd)

Hallo allemaal!

Ik las deze dingen en wilde zeker zijn of ik goed bezig was Laughing out loud

Ik ben nu 15 jaar, en binnen ongeveer 4 maand 16. Kben ongeveer 1m 82 groot en doe al een jaar ofzo fitness. Ik ga 5 avonden per week naar de fitness en doe elke keer een andere spiergroep. Ik werk in de fitness op machines, en op losse gewichten. Een voorbeeldje: ik kan nu 65kilo naar beneden trekken (rugspieren). Last heb ik niet. Ik denk dus ook niet dat het mijn groei blokkeerd Smiling (aangezien ik op een rontgenfoto heb gezien dat ik nog groeischijven had). Ik heb ook nooit last aan rug.

Kwou gwn es horen van iemand dat ik goed bezig was Laughing out loud

Groetjes Smiling



goed bezig, zo goed?? Kt op

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 2813
Aangesloten: 29 Mei 2006

goed bezig,

zo goed??

Kt op die leeftijd kan naar mijn mening makkelijk. deed het zelf ook. Op een of andere manier kon ik toen meer curlen dan nu Shocked

--

the only thing that separates the elite from all the rest, is the fact that the elite are better at the basics than everyone else



Lol mark is dat niet raar?

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 598
Aangesloten: 30 Sep 2006

Lol mark is dat niet raar? Of hoe oud ben je misschien?



artikel

star star star star star star
star
Niet Actief
Punten: 438
Aangesloten: 16 Nov 2006

onelooflijk welke vragen hier worden gesteld en welke foute opmerkingen en antwoorden worden gegeven terwijl een beetje vroeger in dit topic een artikel voorkomt waarin alles al staat.

--

Work Like Slaves, Eat Like Kings



krachttraining op jonge leeftijd

Gast (niet geverifiëerd)

hoi ik ben die jongen van 13 (inmiddels 14) die niet zo goed wist wat ie moest ik heb jullie tips gelezen en ik kan nog wel wat meer info geven, ik doe 15 reps train vrij zwaar (alleen op apparaten mag geen dumble) en die groei stoppen is me honderden keren om de oren gezegd dat ik goed moet eten en dat doe ik ook nou is mijn vraag nog: is het egt zo gevaarlijk voor mij om met dumbells te trainen ik hoop weer net zo veel reacties te krijgen als de vorige keer Smiling



Zeer gevaarlijk. Heb recent

star star star star star star
star star
Niet Actief
Punten: 598
Aangesloten: 30 Sep 2006

Zeer gevaarlijk. Heb recent nieuws. Mijn nonkel heeft vrij vroeg overtraint op jouw leeftijd. Nu slikt hij 3 pillen per dag (en het worden er meer omdat je lichaam de medicatie gewoon wordt) om de pijn in zijn rug te verhelpen. En het is niet omdat je geen rugoefeningen doet dat daarom de rug niet hard moet werken!!!