vraag ivm met schema


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009
Ingediend door Stevy op Ma, 29/06/2009 - 17:02.

Hallo iedereen Laughing out loud, ik had een paar vragen die ik wilde stellen (ja ik heb ook de sticky gelezen). Ik woog tot kort heel zwaar, ik ben ongeveer 40 kg afgevallen. Ik ben nu 1.78 65kg. Ik heb het gedaan met veel te sporten & heel gezond eten en doorbijten. Maar nu wil ik powertrainen om in massa bij te komen & spieren te kweken.

Ik train nu -> 10-8-6-6 & ik train 4 keer per week & de andere 3 dagen ga ik joggen & train ik buikspieren dus elke spier heeft genoeg rust.

Maar wat ik mij af vroeg is, ik train 10-8-6-6 en ik voeg 2,5 kg bij alles bij. zoals biceps vb. 10x25, 8x 27,5 , 6x30 & 6x32,5 is dit goed om massa te kweken ? en elke week voeg ik er 2,5 bij dus dan doe ik 10x27,5 8x30 etc..

Oja over voeding, ik let heel erg op wat ik eet ik drink bijna alleen water & soms koffie (is goed voor tegen de verzuring van spieren) ik eet geen vettige dingen zoals chips, koekjes, snacks & sauzen zoals mayo, ik eet vooral fruit, groenten & volkoren producten en kleine maaltijden maar vaker en ik pak ook nog syntha6.

Is dit goed om spieren te kweken ? het maakt niet uit als het lang duurt, ik heb het er voor over. Ik doe het tenslotte voor mezelf. Als iets onduidelijks is laat het me weten.

Bij voorbaat dank,

Stevy Laughing out loud




Het principe waarop je

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009

Het principe waarop je traint is wel inorde om massa te kweken.
Je maaltijden spreiden over de dag is ook ideaal, zorg dat je aan een 5-6 maaltijden zeker komt en zorg
er tevens ook voor dat deze maltijden allemaal eiwitten bevatten.
Zodanig dat het lichaam elke 3u terug wordt gevoed.

Wil je massa bijkomen (bulken) dan zal je net meer moeten eten dan dat je lichaam dagelijks nodig heeft.



ok bedankt maar voor de


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

ok bedankt Laughing out loud maar voor de rest moet ik gewoon zo verder doen ? en als je nog tips ofzo hebt ik sta altijd open voor verbeteringen Laughing out loud



Ik kan niet veel beoordelen

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009

Ik kan niet veel beoordelen omdat ik je schema niet weet, als je nog graag tips krijgt kan je eventueel
je trainingschema eens posten. Zodanig kunnen we eens kijken of dat goed zit.



ik had mijn schema op mijn


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

ik had mijn schema op mijn pc staan Sad maar hij staat er niet meer op Sad

maar mag dit vb:

maandag: borst & biceps
dinsdag: cardio + buikspieren
woensdag: schouders & biceps
donderdag: cardio + buikspieren
vrijdag: rug & triceps
zaterdag: biceps & borst
zondag: cardio + buikspieren

edit: ik zal hem straks volledig uittypen



je kan beter borst bij


Niet Actief
Punten: 2
Aangesloten: 27 Jun 2009

je kan beter borst bij triceps zetten en rug bij biceps omdat je bij rug biceps gebruikt en bij borst je triceps. waarom train je je benen niet en je traint je biceps 3 keer. daar kan je mss schouders en benen van maken.



ik train mijn benen niet


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

ik train mijn benen niet omdat ik veel & lang loop, als ik dan mijn benen train heb ik altijd veel last van mijn benen. En ik mag mijn knieën niet met gewichten overbelasten omdat ik een kwetsure aan mijn rechterknie heb gehad, vandaar dat ik zoveel bijkwam. Ik mocht 1 jaar totaal niet meer sporten Sad want ik heb mijn benen eerst wel getrained maar de dag erna voelde ik altijd pijn aan de knie waar ik mijn kwetsure heb gehad. Maar als ik loop heb ik er totaal geen last van



Lopen is trouwens wel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009

Lopen is trouwens wel moordend voor die knieën als je zwakke knieën hebt.
Ik zou toch aanraden om je benen net wel te trainen, zo zal de de spieren en pezen
rond die zwakke knie verstevigen waardoor je knie beter beschermt blijft.

Je indeling klopt niet echt. Je traint je lichaam wat uit balance.
3X de biceps afzonderlijk aanpakke is wat overbodig.
Borst en bicep te samen zou zeker geen probleem mogen vormen.
Je kan het bv opsplitsen als volg (maar een voorbeeld)

Borst - Bicep
Rug - Tricep
Benen - Schouders.

Momenteel hanteer ik een 3*10 schema
met
Borst - Tricep
Rug - Schouders
Benen - Biceps - Buik

Ik heb ditmaal voor schouders bij dag 2 gekozen omdat deze wat
extra aandacht mochten krijgen.
Na volgende maand verander ik mijn schema nog eens.



ok bedankt maar over mijn


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

ok bedankt Laughing out loud maar over mijn knieën ik mag ze niet overbelasten met gewichten maar ik mag wel lopen volgens mijn dokter, maar bedankt voor de tips ik zal eraan werken Laughing out loud



Sorry hoor, maar je dokter

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008

Sorry hoor, maar je dokter zegt rare dingen.
Ik heb zelf heel zwakke knieën en ik weet dat lopen echt katastrofaal voor je knieën is. Squat daarentegen is echt goed als je'm juist uitvoert. Ik kan meer dan 100kg squatten zonder pijn, maar ik kan geen 200m rennen zonder last te krijgen.
Als je zwakke knieën hebt moet je ze sterker maken, niet nog zwakker laten worden. Lopen is zeer, zeer belastend voor de knieën.

Kan je zeggen welke blessure je juist hebt een je knie. Het moet al iets heel, heel raar zijn om lopen te gaan aanbeven en krachttraining af te raden.
Dokter weten niet veel van krachttraining. Ik moet die van mij regenmatig op de hoogte brengen. Hij weet dat ik er serieus genoeg mee bezig ben om ten minste een beetje relevante dingen te verkondigen. (niet dat ik een expet ben hoor, maar het geeft een beeld van wat dokters van krachtsport afweten Eye-wink )



Quote: Lopen is trouwens wel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9546
Aangesloten: 01 Mei 2008
Rybeara schreef:
Lopen is trouwens wel moordend voor die knieën als je zwakke knieën hebt.
Ik zou toch aanraden om je benen net wel te trainen, zo zal de de spieren en pezen
rond die zwakke knie verstevigen waardoor je knie beter beschermt blijft.

Je indeling klopt niet echt. Je traint je lichaam wat uit balance.
3X de biceps afzonderlijk aanpakke is wat overbodig.
Borst en bicep te samen zou zeker geen probleem mogen vormen.
Je kan het bv opsplitsen als volg (maar een voorbeeld)

Borst - Bicep
Rug - Tricep
Benen - Schouders.

Momenteel hanteer ik een 3*10 schema
met
Borst - Tricep
Rug - Schouders
Benen - Biceps - Buik

Ik heb ditmaal voor schouders bij dag 2 gekozen omdat deze wat
extra aandacht mochten krijgen.
Na volgende maand verander ik mijn schema nog eens.

Borst - Schouders- Tricep
Rug - Bicep
Benen - buik
dit lijkt me iets logischer

--

The Iron never lies to you.



het zit net onder mijn knie


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

het zit net onder mijn knie het is een soort van groeiziekte. Ik ben er al een tijdje geleden mee naar de dokter gegaan, heb eerst 6 weken gips gehad en toen ook nog naar de kinesist geweest. Maar sinds ik veel gewicht ben verloren heb ik er tijdens het sporten (voetballen/lopen) helemaal geen last van, wat ik wel had na het trainen is dat de zwelling lichtjes terugkwam



Je pezen komen los van je

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008

Je pezen komen los van je groeischijf?
Dat heb ik op mijn 12 aan de hand gehad. Misschien is dat wel een reden om niet te zwaar te belasten ja. Je zou ze kunnen afscheuren. Maar lopen lijkt me dan evenzeer niet zo goed.
Ik had niet in de gaten dat je nog zo jong bent.



Quote: Quote: Lopen is trouwens wel

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009
wauter schreef:
Rybeara schreef:
Lopen is trouwens wel moordend voor die knieën als je zwakke knieën hebt.
Ik zou toch aanraden om je benen net wel te trainen, zo zal de de spieren en pezen
rond die zwakke knie verstevigen waardoor je knie beter beschermt blijft.

Je indeling klopt niet echt. Je traint je lichaam wat uit balance.
3X de biceps afzonderlijk aanpakke is wat overbodig.
Borst en bicep te samen zou zeker geen probleem mogen vormen.
Je kan het bv opsplitsen als volg (maar een voorbeeld)

Borst - Bicep
Rug - Tricep
Benen - Schouders.

Momenteel hanteer ik een 3*10 schema
met
Borst - Tricep
Rug - Schouders
Benen - Biceps - Buik

Ik heb ditmaal voor schouders bij dag 2 gekozen omdat deze wat
extra aandacht mochten krijgen.
Na volgende maand verander ik mijn schema nog eens.

Borst - Schouders- Tricep
Rug - Bicep
Benen - buik
dit lijkt me iets logischer

Wauter,

het heeft een reden waarom ik voor ons deze opslitsing maak.
Schouders bij dag 1 erbij, krijg ik men schema nooit af binnen het uur.
Vandaar moest dit naar een andere dag, bij dag 3 heb ik al teveel kracht
verloren door beentraining.
Dus schouders bij rug genomen.
Benen en buik lijkt me vrij logisch, ik neem de biceps hier nog bij maar
dat is wat optrekwerk, de biceps krijgen het toch al lekker te verduren bij de rugtraining.



ja dat is echt klote maar


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

ja dat is echt klote Sad maar ik zal lichtjes beginnen, langzaam maar zeker komen we er wel Laughing out loud bedankt voor de tips !



rybeara, ik doe het zo en ik

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9546
Aangesloten: 01 Mei 2008

rybeara, ik doe het zo en ik ben misschien 1u en 5 minuten bezig dus het is mogelijk Sticking out tongue

--

The Iron never lies to you.



Zere knieën? Squatten.

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Zere knieën? Squatten. Squatten is het antwoord op bijna alles.
Ik zeg niet dat je zwaar moet gaan. Houd het in het begin misschien zelfs op een lege bar of zelfs niets, maar squat. Het zal je probleem oplossen.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: rybeara, ik doe het zo en ik

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009
wauter schreef:
rybeara, ik doe het zo en ik ben misschien 1u en 5 minuten bezig dus het is mogelijk :p

Ik train met een trainingspartner dat neemt iets meer tijd in beslag en ik wil alles proberen binnen het uur te houden.
Schouders er nog bij op dag 1 en we zouden +- aan een uur en 20min komen.

Voor augustus zoek ik nog eens te wijzigen van schema (3maand verder) en dan kan de indeling weer eens veranderen.
Ik heb al zitten denken meer in de stijl van:

Borst - Schouder - Bicep
Rug - Triceps
Benen - Buik

Dat is trouwens al meer aanleunend op jou schema.



iedereen doet wat het beste

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9546
Aangesloten: 01 Mei 2008

iedereen doet wat het beste bij hem past Eye-wink

--

The Iron never lies to you.



Quote: iedereen doet wat het beste

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009
wauter schreef:
iedereen doet wat het beste bij hem past ;)

Voila, oorspronkelijk stonden die schouders bij dag 1, maar we kregen dit niet rond.
We hebben daar dus een mouw moeten aan passen Smiling



die één uur regel moet je

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9546
Aangesloten: 01 Mei 2008

die één uur regel moet je nu ook niet te strikt nemen, op vijf minuten gaat het niet steken Sticking out tongue

--

The Iron never lies to you.



Zoals eerder vermeld was het

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 13301
Aangesloten: 23 Jan 2009

Zoals eerder vermeld was het geen kwestie van 5min Sticking out tongue



Muay Thai schreef: Zere

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008
Muay Thai schreef:
Zere knieën? Squatten. Squatten is het antwoord op bijna alles.
Ik zeg niet dat je zwaar moet gaan. Houd het in het begin misschien zelfs op een lege bar of zelfs niets, maar squat. Het zal je probleem oplossen.

Wel, ik zou dat in het overgrote deel van alle gevallen ook aanraden. Maar als het echt zo is dat zijn pezen niet vast genoeg zitten aan de groeischijf dan raad ik squatten niet aan. Ik heb het zelf meegemaakt en heb 4 weken in het gips gelegen toen ik 12 was met dit probleem. Ik kan je verzekeren dat je je quads dan best niet aan de pezen aan je knie laat trekken met een gewicht in je nek. Bij mij waren de pezen gewoon los gekomen. Dat doet pijn (understatement) en is absoluut niet gezond voor je knieën, zoals je wel zal begrijpen. Dit is geen geval van zwakke spieren of pezen, maar van een groeischijf-pees aanhechting die niet optimaal is omdat ze niet gelijkmatig groeien. Als de spier die aan die pees trekt nog sterker wordt of zwaar belast wordt (wat gedurende de squat toch voor een gedeelte van de beweging gebeurd) is de kans dat ze los komt niet onwaarschijnlijk.

Lopen is dan misschien toch geen slechte oefening omdat je knie daarbij over niet zo'n grote hoek plooit. De rek op de pezen is dan beperkt. Als de interne demping in je knie in orde is, is dat dan niet zo'n probleem.

Ik ben geen natuurlijk geen specialist of bio-mechanicus, maar een beetje gezond verstand en eigen medische ervaringen leiden me tot deze evaluatie. Ik denk echt niet dat ik hier zomaar een in het luchtledige aan het fantaseren ben.



Bodyweight squats zijn voor

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Bodyweight squats zijn voor 'normale mensen' nooit echt een zware inspanning (bij lage reps) en brengen je knie in een anatomisch verantwoorde positie waar deze bij het gros der hedendaagse Westerlingen zelden of nooit komt. Het gaat niet om de krachttraining, maar om de knie (ook de te korte pees) voorzichtig te brengen waar deze moet komen. Voor mijn part ga je gewoon in een verantwoorde hurkzit zitten, maar ik raad de squat toch aan.

Ik vermoed ook dat lopen in dit bijzondere geval niet speciaal schadelijk is (hoewel ik er niet zeker van ben), maar ik stel me vragen bij het nut ervan bij het oplossen van dit specifieke probleem.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: je kan beter borst bij

star star star star star star
star star star star
Niet Actief
Punten: 879
Aangesloten: 09 Jan 2008
spierbal schreef:
je kan beter borst bij triceps zetten en rug bij biceps omdat je bij rug biceps gebruikt en bij borst je triceps.

Jij kan wel patat verkopen als vis (Y)

Squatten is in de meeste gevallen zeker aan te raden om de knieën sterker te maken, let echter wel altijd op correcte techniek! Bouw niet te snel op, enz. Begin maar lekker met Bodyweight. Verder zal je het snel genoeg voelen mocht dit niet goed gaan, echter er is wel een verschil tussen pijn bij herstellen en pijn bij verneuken.

--

Training gives us an outlet for suppressed energies created by stress and thus tones the spirit just as exercise conditions the body.



Hmmm, ik begrijp het

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008

Hmmm, ik begrijp het onbegrip op mijn reactie, maar ik blijf bij mijn standpunt.
Als er gevreesd wordt dat de pezen de groeischijf gaan loslaten dan is het plooien van het been al gevaarlijk. Ze steken je niet voor niks weken aan een stuk met je been (van enkel tot lies!), in gestrekte houding, in het gips als je met dit probleem zit. Pas als de pees echt weer goed aan de groeischijf vast zit kan je gaan squatten. Natuurlijk vraagt dat veel opoffering om je been dan weer geplooid te krijgen. Je hebt eerst enkele dagen tot een week nodig om, met veel pijn, je been 90 graden te plooien. dan heb ik het niet over hurken, maar over het in zittende positie plooien van je been tot het een hoek van 90 graden maakt.
Ik zou, tot het moment dat men zeker is dat de pezen goed vast zitten, niet aanraden om belasting op de knie te zetten. Dat heeft niets met kracht van de spier en/of pees te maken.
Stel je voor dat je een benji-elastiek met één punaise aan een muur vast maakt. Als je daar een hond voor spant trekt die de elastiek gewoon los. En toch is de elastiek waarschijnlijk in staat de kracht van een span paarden te weerstaan. Maak je de elastiek met bouten en beugels vast een een brugpilaar is het geen probleem om er met dat span paarden aan te trekken.
Zolang je enkel een duimspijker hebt om je elastiek vast te zetten trek je er dus best niet aan.

Je pezen zitten echt heel erg los in het geval dat ze niet evenredig groeien met de groeischijf. Bij mij was het genoeg om mijn been te plooien tijdens m'n slaap om ze te laten lossen. Stel je voor dat ik zou gaan squatten.

Dus als zijn dokter vrees dat zijn pezen het niet houden zou ik wachten tot het zeker is dat ze weer lekker vast zitten.

In zowat alle andere gevallen denk ik je dat WEL moet gaan squatten. Maar in het geval dat je pezen niet vast zitten zoals het hoort dus niet.
Squatten maakt de pees en spier volgens mij sterker, niet de aanhechting. Een BW squat is voor ons misschien een zeer lichte beweging, maar in dit geval lijkt die mij toch te zwaar. Ook als die goed is uitgevoerd. Op het punt dat je nog niet over de 90 graden zit staat er degelijk wat kracht op je quads.



Als je je been niet mag

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 16301
Aangesloten: 08 Feb 2005

Als je je been niet mag plooien, vind ik lopen eerlijk gezegd ook een behoorlijk risico hoor. Ik had niet door dat het zo ernstig was.

--

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go. ~ T.S. Elliot



Quote: ik train mijn benen niet

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9585
Aangesloten: 19 Okt 2007
Stevy schreef:
ik train mijn benen niet omdat ik veel & lang loop, als ik dan mijn benen train heb ik altijd veel last van mijn benen. En ik mag mijn knieën niet met gewichten overbelasten omdat ik een kwetsure aan mijn rechterknie heb gehad, vandaar dat ik zoveel bijkwam. Ik mocht 1 jaar totaal niet meer sporten Sad want ik heb mijn benen eerst wel getrained maar de dag erna voelde ik altijd pijn aan de knie waar ik mijn kwetsure heb gehad. Maar als ik loop heb ik er totaal geen last van

mauy thai is vrij goed op de hoogte van wat te doen blij blesures, mischien aan hem eens raad vragen

edit, bij verder lezen van de post zie ik dat dit reeds gebeurt is

--

I AM BACK!!!!!!

2009
1ste plaats sterkste man van Oudenaarde
1ste plaats sterkste man van Liedekerke

2014: THE RETURN OF THE KING



Muay Thai schreef: Als je

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9360
Aangesloten: 28 Dec 2008
Muay Thai schreef:
Als je je been niet mag plooien, vind ik lopen eerlijk gezegd ook een behoorlijk risico hoor. Ik had niet door dat het zo ernstig was.

Welja, als het echt het loslaten van de pezen is dat het probleem is dan lijkt mij sporten in het algemeen niet aan te raden. Toch als de benen er bij komen kijken toch.
Dat is dan natuurlijk wel DE voorwaarde die vervuld moet zijn.

Anders moeten we het zweepje boven halen en hem naar het squatrek jagen. Eye-wink

Ik kan me nog herinneren dat na die paar maanden mijn rechter bovenbeen dunner was dan mijn boven-arm. Zielig zicht hoor. Het heeft wel even geduurd eer dat weer in orde was.
Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van. Ik heb een stel stevige pootjes onder m'n lijf in staan. Smiling



Quote: Muay Thai schreef: Als je

star star star star star star
star star star star star star
star star star star star star
Niet Actief
Punten: 9546
Aangesloten: 01 Mei 2008
rho schreef:
Muay Thai schreef:
Als je je been niet mag plooien, vind ik lopen eerlijk gezegd ook een behoorlijk risico hoor. Ik had niet door dat het zo ernstig was.

Welja, als het echt het loslaten van de pezen is dat het probleem is dan lijkt mij sporten in het algemeen niet aan te raden. Toch als de benen er bij komen kijken toch.
Dat is dan natuurlijk wel DE voorwaarde die vervuld moet zijn.

Anders moeten we het zweepje boven halen en hem naar het squatrek jagen. Eye-wink

Ik kan me nog herinneren dat na die paar maanden mijn rechter bovenbeen dunner was dan mijn boven-arm. Zielig zicht hoor. Het heeft wel even geduurd eer dat weer in orde was.
Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van. Ik heb een stel stevige pootjes onder m'n lijf in staan. :)

Dat vraagt om foto's Sticking out tongue

--

The Iron never lies to you.



ah wat ik nog wilde weten,


Niet Actief
Punten: 14
Aangesloten: 29 Jun 2009

ah wat ik nog wilde weten, vond het niet echt duidelijk op de verpakking
het gaat over syntha-6 ik pak 2 shakes per dag 300ml water & 2 lepels per shake wanneer kan ik deze 2 het beste innemen ? 1 voor het trainen (met/zonder ontbijt) en 1 na het trainen, of 1 voor het trainen (met/zonder ontbijt) en 1 NET voor het slapen gaan ?