Youri Strongman Log

Ingediend door MT op Ma, 22/12/2008 - 16:14.

Mijn stats toen in deze blog startte:
Squat: 5*130kg (slechte techniek)
Deadlift: 5*185kg (slechte techniek)
Bench press: 2*110kg
Press: 1*70kg

PRs:
Squat: 220kg (full meet 24-09-2012)
(Paused) bench press: 170kg
Deadlift: 280kg (full meet 24-09-2012)
Log lift: 3*110kg
Strict press: 2*97,5kg

Recovery rugblessure

  1. Rugblessure sinds 2012-2013
  2. Lange recuperatieperiode
  3. Na verschillende herstartpogingen, in najaar 2018 een beginnende opbouw gevonden

Quote: Ahja? Cool lijkt me wel es

Ingediend door MT op Zat, 21/03/2009 - 09:27.
Woopy schreef:
Ahja? Cool lijkt me wel es leuk om te proberen, mag ik meedoen?

Nee, je bench is niet goed genoeg. Je begrijpt dat we ergens de grens moeten trekken om het niveau van onze trainingen voldoende hoog te houden. En de bench press is uiteraard de beste manier om dat te meten.

Ok dat begrijp ik Btw, als

Ingediend door Woopy op Zat, 21/03/2009 - 09:57.

Ok dat begrijp ik Sad

Btw, als je dit nog leest.
Als je straks aankomt, moet je niet aanbellen. Kom gewoon via de oprit naar achter. Aangezien wij waarschijnlijk al in de tuin zullen zijn, zouden we de deurbel toch niet horen.
Ik veronderstel dat je mijn gsm nr nog hebt? Indien niet, stuur dan een sms en dan stuur ik je mijn nr wel terug.

Strongman training

Ingediend door MT op Zat, 21/03/2009 - 23:22.

Vandaag ben ik dus met Sir G. en Wauter bij Woopy gaan trainen. Een algemeen verslag volgt later ongetwijfeld nog op Woopy's blog.
Fijn getraind (uren aan een stuk Sticking out tongue), allerlei verschillende oefeningen gedaan, een aantal dingen kapot gemaakt, ... Sticking out tongue En mijn rug ook. Sad Tijdens de training zelfde voelde deze vrij goed aan (hoewel ik de farmer's walk met 90kg bewust niet geprobeerd heb), maar nu merk ik wel dat het een beetje is misgegaan. Niettemin is het zeker al erger geweest en hoop ik binnen enkele dagen weer hersteld te zijn.
Wellicht zit squat er maandag dus niet, maar als dat de enige prijs is die ik betalen moet, ben ik daar nog tevreden mee. Smiling

Maar al bij al was het zeer leuk. Ik ben een paar interessante dingen te weten gekomen over mezelf (o.a. dat ik 40kg kan DB snatchen; hetgeen overigens nog lang niet genoeg is) en ben bij tijden goed moe geworden (medley was heerlijk Laughing out loud).

En ook nog dit: ik wil ook een stapel paletten zoals Woopy heeft. Om op te springen. Laughing out loud Hoogspringen (in de letterlijke zin) vind ik zeer leuk en nuttig. Daar wil ik in de toekomst wat meer mee bezig zijn.

Fartlek

Ingediend door MT op Ma, 23/03/2009 - 15:38.

Ik stond zondagochtend op, nog vol zand van het spelen in Woopy's zandbak (had 's avonds geen zin om me te douchen). Loopschoenen aangetrokken met het plan een half uurtje rustig te lopen. Niet dus. Laughing out loud
Het begon al toen ik de poort thuis wilde openen om de straat op te gaan. Ik zette mijn mp3-speler op en plots begon 'Inis Mona' van Eluveitie te spelen; ben dan maar in twee bewegingen over het hek gesprongen. Laughing out loud Ik was nog een halve kilometer ver, of de eerste sprint was een feit. Nog enkele keren herhaald en voor de rest aan een hoog tempo gelopen.
Moe, maar zo leuk. Laughing out loud Spijtig dat er in de buurt van mijn kot geen fatsoenlijke bossen zijn. Roll Eyes

niks zo leuk als de longen

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Ma, 23/03/2009 - 16:23.

niks zo leuk als de longen uit het lijf lopen Laughing out loud

Quote: Fartlek

Ingediend door Woopy op Ma, 23/03/2009 - 16:36.
Muay Thai schreef:
Ik stond zondagochtend op, nog vol zand van het spelen in Woopy's zandbak (had 's avonds geen zin om me te douchen).

Tot zover komt je verhaal me heel bekend voor Sticking out tongue

Quote: niks zo leuk als de longen

Ingediend door MT op Ma, 23/03/2009 - 18:27.
rumble_in_the_jungle schreef:
niks zo leuk als de longen uit het lijf lopen Laughing out loud

Als dat in het bos gebeurt, tenminste. Smiling

Trainingssessie 37

Ingediend door MT op Ma, 23/03/2009 - 21:45.

press
5*67,5kg
3*67,5kg
2*67,5kg
0*67,5kg
5*55kg
5*55kg
Eerste set met moeite gehaald (schouders waren niet flexibel genoeg, wat wellicht deels de slechte techniek verklaart). Tijdens de tweede set merkte ik dat één of andere randdebiel met zijn rug naar mij toe stond te babbelen en langzaam achteruit stapte, bijna met zijn hoofd onder de barbell (die ik vrij snel liet dalen om gebruik te maken van het stretch-reflex). Bovendien is het squatrek gelegen naast de kleedkamer, waardoor er voortdurend mensen vlak langs mijn barbell passeren. En daar ik te groot ben om zonder risico press te doen in het midden van het squatrek (er hangen planken met daaraan TL-lampen vijf centimeter te laag), moet ik richting de deur van de kleedkamer opschuiven, wat allemaal nog erger maakt.
Resultaat: geen concentratie, rotslechte techniek (op tenen gaan staan enz.), slecht humeur en god weet wat nog allemaal (en anders weet ik het wel, mits wat nadenken)!
Ik denk dat de slechte prestaties ook deels te wijten zijn aan de DB press, DB snatch, keg press, keg snatch, viking press, ... van zaterdag. Sticking out tongue Mijn schouders voelen aan alsof ik 10*10 gepresst heb. Smiling Niettemin ben ik blij dat ik toch de 5*67,5kg één keer gehaald heb, wat wellicht wil zeggen dat ik sterk genoeg ben, maar onvoldoende gerecupereerd.

Good morning
8*67,5kg
8*67,5kg
Tussen de sets press door gedaan. Voelde vrij zwaar (ik ga spierpijn ervaren Smiling) en aan het einde van mijn tweede set kon ik niet meer instaan voor mijn rug. Ik heb toen besloten dan 2*8 maar genoeg moest zijn.

Pull-up
6*(BW+30kg)
Kleine PR (vs. 5*(BW+30kg)) en ik denk dat ik ook wel iets beter kan, maar dat ook hier gebrek aan recuperatie mij enigzins parten speelt. Ik heb het dan maar gehouden op 6 reps (failure, uiteraard) en het gezien als een 'intensity day' (cf. Texas method).

Calve raise (deadlift style)
15*135kg
15*135kg
15kg meer dan vorige keer en het voelde niet echt zwaarder aan. Ik vind dat leuk. Laughing out loud

Power shrug
15*135kg
11*165kg
Toen ik aan mijn derde set calve raises wilde beginnen, bedacht ik dat power shrugs eigenlijk belangrijker zijn (gezien het feit dat ik deze week geen DL of power clean doe). Ben ik daar maar mee begonnen (hoewel mijn grip het al behoorlijk zwaar had gehad). Eerste set ging vlot (wel mix grip). Tweede set was echt te zwaar, vooral voor de grip. Niettemin lijkt ze me niet verloren.

Sir G. deed vandaag niet mee (wegens onvoldoende hersteld van zaterdag) en ik was in de helft van de tijd klaar (45'). Sticking out tongue

Toen ik naar de gym vertrok, regende het behoorlijk hard. Daar ik mijn kleren al kletsnat op de verwarming (die ik voor de gelegendheid aangezet had) had hangen, besloot ik mijn T-shirt tot aan de gym in mijn tas te steken om deze droog te houden. Aldus fietste ik in louter mijn trainingsbroek (en schoenen) naar de gym, in het donker, in de regen. Was wel leuk. En ik heb niemand me weten achterna kijken (omdat ik iedereen genegeerd heb Sticking out tongue).

Training: boksen (1)

Ingediend door MT op Din, 24/03/2009 - 23:14.

Zonet ben ik voor de eerste keer gaan trainen bij DefCross. Ik besloot de les Engels boksen te volgen. En het was een bijzondere ervaring. Laughing out loud Jaren geleden dat ik echt op die manier getraind heb, jaren geleden dat ik nog zo gezweet heb. Laughing out loud
Ik vond de opbouw van de training zeer goed. Rustige opwarming die zeer intensief (maar kort) werd afgesloten. Vervolgens rustig opbouwen in boksen met een partner, telkens een meer complexe combinatie uitvoerend. Dat afgesloten met 3 rondes van 1 minuut 'knokken op het lichaam', wat zoveel wil zeggen als gedurende een minuut zo snel mogelijk je tegenstander op het lichaam raken (een soort punch-out drill per twee), met telkens een halve minuut rust. Ging ik daar bijna even onderdoor! Laughing out loud
Vervolgens even rust en weer langzaam beginnen schaduwboksen en combinaties uitvoeren, telkens moeilijker (variaties op eerste combo's). Afgesloten met 2 minuten de benen 10cm van de grond houden (klassieker). Daar had ik het eerlijk gezegd behoorlijk moeilijk mee, maar het is gelukt (onder het dreigement dat wanneer iemand zijn benen op de grond zou leggen, de hele groep 20 keer zou moeten pompen Sticking out tongue).

Het was behoorlijk zwaar, maar zeker niet té. Ik ben vrij zeker dat ik voldoende kan recupereren tegen morgenavond. Mijn linkerschouder was wel sterk verzuurd (de combinaties waren erg op de jab gericht), maar daar heb ik nu al geen last meer van.
De training duurde een uur (alles is verdeeld in blokken van een uur) en werd gevolgd door een uur (competitief) thaiboksen. De meesten deden verder met die training, maar ik heb dat vandaag gelaten. Ik zal zorgvuldig moeten kiezen wat ik doe, wil ik overtraining vermijden.

Had ik gedacht dat ik de boel daar eens zou ownen, dan kwam ik bedrogen uit. Gelukkig dacht ik dat niet.
Net als vroeger heb ik er veel moeite mee complexe combinaties uit te voeren. De moeilijkste combinatie vandaag was de volgende (m='me', o='opponent'):
m: jab, jab - o: opvangen
o: jab - m: achteruit ontwijken
m: instappen + jab - o: opvangen
m: rechts hoek, links opstoot, links leverstoot
o: links hoek - m: ontwijken (bukken) + rechtse hoek

Sticking out tongue En dan nog een beetje een fatsoenlijke stoottechniek houden... dat lukt dus niet. Sticking out tongue Maar ik heb mijn best gedaan en mijn partner ook.

Qua kracht was ik wellicht ver superieur aan iedereen en qua snelheid (stootsnelheid) zit ik denk ik ook goed. Maar als ik mijn combo's niet kan maken, zal dat me niet veel helpen. Sticking out tongue Ik ga dus de komende weken heel hard mijn best doen mijn niveau op dat vlak serieus op te krikken, zodat ik weldra iets kan betekenen.
Met mijn reacties is het beter gesteld dan ik gevreesd had, maar dat heeft waarschijnlijk ook veel te maken met het feit dat mijn partner nogal mild voor me was (in ieder geval milder dan ik voor hem en ik heb me serieus ingehouden (wat ook de bedoeling was)).

Wat ik nog geleerd heb vandaag, is dat ik krachtsport echt wel graag doe, zelfs liever dan vechtsport. Nu zou je kunnen denken dat ik wel heel hard aan het veralgemenen ben, en dan heb je waarschijnlijk ook gelijk. Maar ik durf in alle oprechtheid te stellen dat het principe van trainen om de sterkste te worden me werkelijk meer aanspreekt dan trainen om de 'meest onoverwinnelijke' te worden (wellicht deels omdat krachttraining sterk analytisch benaderd kan worden, in tegenstelling tot vechtsporten). Niettemin ben ik van plan me voorlopig vrij serieus in te zetten voor dit boksen en thaiboksen en eens te zien hoeveel ik kan bereiken (en ik gok dat ik zeer sterk zal kunnen verbeteren).

Overigens, mijn conditie was ook niet verschrikkelijk slecht. Ik ben wel diep moeten gaan, maar de meeste van mijn stoten waren snel (en relatief krachtig, gegeven dat ik me moest inhouden). Bovendien heb ik in de verste verte geen bloedsmaak in mijn keel gehad, wat er sterk op wijst dat het vooral mijn schouderspieren op zich zijn die achterlopen qua conditie (i.e. omgaan met melkzuuropstapeling), maar dat mijn 'basisconditie' nogal ok is. Ook hier verwacht ik uiteraard sterke verbeteringen.

Echt fijn vond ik het niet, maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Ik ben benieuwd naar de mogelijke verbeteringen en naar de lessen in thaiboksen.

Aja, ik heb nog eens kunnen touwtjespringen (hoewel vandaag met een gewoon afgeknipt touw, dat bovendien te kort was) en dat vond ik wel heel leuk (ging bovendien nog zeer goed). Ik zal dus weldra een nieuw springtouw kopen en er leuke dingen mee doen (double-
unders, criss-cross, triple-unders, ...).

En nu nog zien wat de bench press morgen zegt. Sticking out tongue

de reden waarom je

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Woe, 25/03/2009 - 08:47.

de reden waarom je krachttraining fijner vind is om dat je momenteel er beter in bent en dat je de combo's nog niet volledig in je armen zitten hebt . wedden dat je binnenkort misschien anders spreekt ? Smiling lijkt me trouwens een leuke training .

Quote: de reden waarom je

Ingediend door MT op Woe, 25/03/2009 - 11:45.
rumble_in_the_jungle schreef:
de reden waarom je krachttraining fijner vind is om dat je momenteel er beter in bent en dat je de combo's nog niet volledig in je armen zitten hebt . wedden dat je binnenkort misschien anders spreekt ? Smiling lijkt me trouwens een leuke training .

'Beter' lijkt me een understatement. Sticking out tongue
Nu, dat is zeker waar. Ik ben benieuwd hoe ik er precies over ga denken als ik beter word. Alleen vrees ik dat dit voor mijn wel eens een werk van lange adem zou kunnen worden, want hoewel in staat tot krachtige en snelle stoten, zijn mijn combo's die van een absolute beginner (en dat is nooit anders geweest Sticking out tongue).
Mja, zo leuk vind ik het in groep moe worden niet echt. Sticking out tongue Maar dat ligt aan mij. Ook waren we met vrij veel in een kleine dojo (typisch voor bokstrainingen, denk ik), waardoor ik ook nog eens moest opletten dat ik tegen niemand liep. Dat en het boksen zelf zijn dus twee motorische taken die elk apart al te zwaar zijn voor mij. Sticking out tongue Maar het zal me niet ontmoedigen. Smiling

tja ik ken je probleem . een

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Woe, 25/03/2009 - 11:58.

tja ik ken je probleem . een speedball moet je probleem van combo's kunnen oplossen gemengd met een goede shadow training Eye-wink

Quote: tja ik ken je probleem . een

Ingediend door MT op Woe, 25/03/2009 - 17:01.
rumble_in_the_jungle schreef:
tja ik ken je probleem . een speedball moet je probleem van combo's kunnen oplossen gemengd met een goede shadow training Eye-wink

Mja, ik zou m'n speed bag wel eens opnieuw kunnen installeren thuis. Goed plan. Maar of het veel zal helpen, is nog maar de vraag. Combo's maken is meer dan alleen de combo uitvoeren (dat kan ik wel; heb de laatste jaren vrij veel aan schaduwboksen gedaan), maar ook anticiperen op je sparringpartner.
En op dat vlak ben ik heel slecht geschikt als bokser: als er een vuist op me afkomt, ga ik achteruit (op de verkeerde manier), draai ik mijn hoofd weg, gaan mijn ogen dicht, ... ondanks mijn ervaring als (thai)bokser. Het gebeurt meer dan eens dat ik plots enkel op mijn achterste been steun (zeer fout). Het is dus vooral een kwestie van met sparringpartner te oefenen, denk ik. Dat ga ik dan ook doen. Smiling

Trainingssessie 38

Ingediend door MT op Woe, 25/03/2009 - 23:19.

Back squat
5*70kg
5*90kg
Eerder opwarming, maar misschien toch meldenswaardig. Rug voelt zeer goed aan, trouwens.

Pendlay row
5*90kg
5*90kg
5*90kg
Absoluut niet explosief (en als dusdanig geen goede techniek). Maar ook niet slecht. Ben vandaag gewoon een beetje futloos (ook fysiek: slechte spiertonus).

Bench press
5*107,5kg
5*107,5kg
3*107,5kg
3*107,5kg
1*107,5kg
Techniek was slecht in eerste sets, die echter wel zijn gelukt. En in de overige sets raakte ik gewoon niet hersteld (ik zei het al: geen spiertonus). Ik vraag me af of dit iets te maken heeft met de training van gisteren of met mijn eetpatroon (heel veel eten). Dat laatste kan ik me niet voorstellen en ik gok op slechte recuperatie na het boksen. Dit zal vrijdag nog erger zijn, daar ik morgenavond (donderdag dus) weer ga boksen. Maarja, ik zal wel zien. De kracht was er wel, alleen de uithouding niet.

tja je trainingsintensiteit

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Don, 26/03/2009 - 07:40.

tja je trainingsintensiteit is dan ook serieus de lucht in gegaan door boksen er nog eens bij te nemen . het lichaam zal zich nog moeten aanpassen dat je weer een versnellig hoger bent gegaan Eye-wink

@ sparring : je duikt dus weg ? hmm dan is dit gewoon een kwestie van trainen met je sparringspartner . wat misschien helpt is met de bokshandschoenen voor de spiegel staan en zo je verdediging bekijken en trainen . als je zeker bent dat je verdediging goed zit zal je minder snel wegduiken .

Quote: tja je trainingsintensiteit

Ingediend door MT op Don, 26/03/2009 - 16:34.
rumble_in_the_jungle schreef:
@ sparring : je duikt dus weg ? hmm dan is dit gewoon een kwestie van trainen met je sparringspartner . wat misschien helpt is met de bokshandschoenen voor de spiegel staan en zo je verdediging bekijken en trainen . als je zeker bent dat je verdediging goed zit zal je minder snel wegduiken .

Goed inzicht. Het is inderdaad zo dat ik nooit veel bezig geweest ben met mijn verdediging en daar altijd moeite mee heb gehad. Ik heb bovendien de ervaring dat het steeds erg fijn is wanneer de verdediging wél eens lukt. Ik ga daar nog harder op letten.

na een aantal goeie punchen

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Don, 26/03/2009 - 16:47.

na een aantal goeie punchen recht op mijn gezicht leer je daar eigenlijk vrij snel aan werken Sticking out tongue

btw : wat ik sinds kort ook kan is de aankomende slag letterlijk wegslaan waardoor de vrijgekomen opening nog groter is die dan natuurlijk onmiddelijk gebruikt wordt om keihard toe te slaan Sticking out tongue ik weet niet in officiele wedstrijden als de punch "wegslaan" toegelaten is maar het werkt eigenlijk vrij goed , je moet wel nogal snel zijn of je bent zelf de pineut Sticking out tongue

Quote: na een aantal goeie punchen

Ingediend door MT op Don, 26/03/2009 - 18:06.
rumble_in_the_jungle schreef:
na een aantal goeie punchen recht op mijn gezicht leer je daar eigenlijk vrij snel aan werken Sticking out tongue

btw : wat ik sinds kort ook kan is de aankomende slag letterlijk wegslaan waardoor de vrijgekomen opening nog groter is die dan natuurlijk onmiddelijk gebruikt wordt om keihard toe te slaan Sticking out tongue ik weet niet in officiele wedstrijden als de punch "wegslaan" toegelaten is maar het werkt eigenlijk vrij goed , je moet wel nogal snel zijn of je bent zelf de pineut Sticking out tongue

Is toch een standaard techniek, niet? Ik heb dat in ieder geval geleerd (rechtse punch met links wegslaan en linkse punch met rechts wegslaan, altijd vlakbij het gezicht).

mja mijn techniek is ietsje

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Don, 26/03/2009 - 18:28.

mja mijn techniek is ietsje anders ( dat zeggen de meeste toch ) ik geef blijkbaar meer kracht of "swing" erin Sticking out tongue geen idee hoe ik het doe maar het is stukken doeltreffender dan het "blocken" Laughing out loud

ps : dit weekend train ik tegen een kickbokser . ben benieuwd

Training: boksen (2)

Ingediend door MT op Don, 26/03/2009 - 22:21.

Interessant. Dat wil ik je wel eens zien doen. Laughing out loud Laten we eens sparren in de zomer. En laat weten wat die sparringsessie dit weekend geeft, zodat ik ongeveer weet voor hoeveel dagen ik een kamer moet reserveren op de intensive care.

Net dus opnieuw gaan boksen. Ik vertrok al te laat, kwam onderweg - op mijn fiets jakkerend - de betoging van de NSV (Nationalistische StudentenVereniging); ben eens extra hard op de pedalen gaan staan, zodat de fascisten aan de kant moesten springen. Mr. Green Was niettemin 7 minuten te laat --> 70 keer pompen. Laughing out loud Is me in één set gelukt, maar de laatste reps waren niet gemakkelijk.

De training op zich was beduidend minder zwaar dan vorige keer. Een goede reden voor mij om dubbel zo hard mijn best te doen, zo snel mogelijk te stoten, mij zo goed mogelijk te concentreren. En zowaar, het ging beduidend beter dan vorige keer. Mijn stoten zijn behoorlijk snel en trefzeker (en krachtig, mocht ik me niet inhouden); coördinatie was nog steeds moeilijk, maar dat zal wel nog even zo blijven - ik blijf gewoon hard mijn best doen.

Om af te sluiten 2'15" benen van de grond houden (2'30" omdat iemand begon te klagen). Lekker. Laughing out loud Ik hoop dat we volgende keer meer doen. More, more, forty kilos more! Sticking out tongue

Het is nu bijna 21u30. Morgen om 10u00 krachttraining; ben benieuwd wat dat geeft. Laughing out loud Ik ga in ieder geval voor PRs!

haha 70x damn ...ben ook

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Vrij, 27/03/2009 - 07:27.

haha 70x damn ...

die sparring is eigenlijk pure training en dus niet echt hardcore maar toch , ik verwacht harde trappen in de romp Sticking out tongue

Trainingssessie 39

Ingediend door MT op Vrij, 27/03/2009 - 13:22.

Speed squat
8*2*75kg
Eigenlijk een PR (vs. 8*2*70kg). Ging vrij vlot, hoewel ik enkele keren duidelijk meer mijn rechterbeen gebruikte. Werkpunt!

Press
2*70kg
1*70kg
Ik had gehoopt op 5*70kg! Maandag haalde ik namelijk 5*67,5kg. Dit valt me dus tegen. Techniek zat ook niet goed bij de werksets. Ik ga eens nadenken wat ik hier aan ga doen.

Good morning
3*8*70kg
Vrij zwaar, maar volgens Sir G. zat techniek + diepte goed. Nu weet ik ook waar het aangename stijve gevoel in mijn onderrug vandaan komt. Smiling

Dip
3*(BW+35kg)
8*(BW+25kg)
8*(BW+25kg)
Eerste set wat overschat (hoopte vijf kilogram toe te voegen aan PR van vorige week). De tweede set ging goed.
De laatste rep van de derde set was heel moeilijk. Héél moeilijk! Duurde zeker vijf seconden, en plots begonnen er dingen te 'ploppen' onder mijn rechteroksel. Aanvankelijk dacht ik dat ik een zenuw afgekneld had (tintelt), maar het blijft maar duren en zo te voelen gaat het om de pees van de lange kop van de triceps brachii. Ik hoop dat ik mijn peesaanhechting niet beschadigd heb. Roll Eyes

geen kleine opwarming gedaan

Ingediend door rumble_in_the_jungle op Vrij, 27/03/2009 - 13:51.

geen kleine opwarming gedaan vooraleer je daadwerkelijk begon te dippen ?

Quote: geen kleine opwarming gedaan

Ingediend door MT op Vrij, 27/03/2009 - 16:42.
rumble_in_the_jungle schreef:
geen kleine opwarming gedaan vooraleer je daadwerkelijk begon te dippen ?

Tuurlijk wel. Opwarming vermeld ik nooit. Smiling Ik hecht veel belang aan opwarming (hoewel minder als het op assistance aankomt).

Momenteel voelt het al veel beter aan, wat zeer hoopgevend is, want typisch voelen blessures veel minder ernstig aan als de betreffende componenten warm zijn, en niet andersom.

Trainingssessie 40

Ingediend door MT op Ma, 30/03/2009 - 22:44.

Back squat
5*90kg
3*110kg
Zwaarder wilde/hoefde ik niet te gaan. Voelde vrij licht aan, maar mijn rug is nog niet klaar om echt zwaarder te gaan.

Bench press
5*107,5kg
4*107,5kg
Na de tweede rep van de tweede set speelde mijn rechtertriceps (zie vorige training) weer serieus op. Ben dan maar gestopt; het risico is te groot. Hopelijk is de lange kop (de andere twee zijn in orde) hersteld tegen vrijdag; tot dan heeft ie in ieder geval rust, want bij 'overhead work' (press op woensdag) wordt de lange kop van de triceps brachii niet gebruikt.

Hamstring raise (negatives + assisted reps)
5 reps
Goed begonnen; toen zag ik echter dat Sir G. aan het deadliften was...

Romanian Deadlift (RDL)
8*60kg
8*90kg
8*110kg
Ik had niet de indruk dat mijn rug mooi recht bleef, maar volgens Sir G. was dit wel het geval (hoewel hij maar met een half oog stond te kijken). Voelde vrij zwaar aan; is ook een PR (vs. 8*100kg), maar ik ben nooit serieus geweest met de RDL, dus echt waarde heeft dit niet. Niettemin een nuttig deel van de training van vandaag.

Pendlay row
5*100kg
5*100kg
Evenaring van PR. Een derde set achtte ik niet nodig (wegens lang geleden dat ik deze oefening deed) en ook mogelijk schadelijk (onderrug had al behoorlijk wat belasting te verduren gekregen).
Techniek was vrij goed, had ik de indruk (ook hier heeft Sir G. gecheckt en goed bevonden; ook hier met een half oog Sticking out tongue ). Ik zou zwaarder kunnen.

Bij aanvang voelde mijn rug niet geweldig (hoewel ik er vorige week en tijdens het weekend niks van gevoeld heb). Momenteel voelt ze niet beter, maar ook niet slechter; ik veronderstel dat het morgen weer beter zal zijn.

Al bij al een vrij goede training (ondanks sucky BP), vooral omdat mijn concentratie zeer goed was (mp3-speler gebruikt + bril afgezet).

Mooi prestaties! je hebt

Ingediend door wauter op Din, 31/03/2009 - 21:25.

Mooi prestaties! je hebt blijkbaar veel hulp aan Sir G. Sticking out tongue Aja ik heb nog een vraagje voor je, zou je tegen de volgende strongmentraining eens een kopietje kunnen maken voor me van de cd die draaide tijdens de carpull Smiling?

Quote: Trainingssessie 40

Ingediend door rho op Din, 31/03/2009 - 21:51.
Muay Thai schreef:
Back squat
5*90kg
3*110kg
Zwaarder wilde/hoefde ik niet te gaan. Voelde vrij licht aan, maar mijn rug is nog niet klaar om echt zwaarder te gaan.

Jawatte. Ik ik zo fier als een gieter dat ik 100kg heb gesquat. Zegt hij effe dat ie 110kg vrij licht vind. Shocked

@Wauter: Ik zal je aanvraag

Ingediend door MT op Din, 31/03/2009 - 22:38.

@Wauter: Ik zal je aanvraag aan Sir G. doorgeven (zijn CD + ik kan geen CDs schrijven) Eye-wink

@rho: gezien de tijd dat ik al train, ben ik erg slecht bezig t.o.v. jou. Eye-wink Ik zou nu echt al 180kg moeten squatten om met squat op hetzelfde niveau te zitten als met bench press. En ik ben er zeker van dat mits juiste techniek (die thans vrij goed is, denk ik) en geen restricties (f*ckin' iliolumbaal ligament), dit vrij snel in orde zou komen.

Ik ben overigens net besloten de komende weken mijn rug weer serieus te ontlasten. Het gaat momenteel vrij goed (op de afgelopen twee dagen na dan) en ik hoop dat voldoende rust op het juiste moment (nu dus) het tijd misschien definitief kan keren. Het plan is dus me de komende training VOLLEDIG op het bovenlichaam te richten en zaken als row, clean, etc. er ook even uit te laten. Sucks, maarja... het moet maar eens afgelopen zijn met die blessure!
Bovendien ben ik van plan goed te stretchen (hams, ab- en adductoren, onderrug zelf, ...) en mijn lichaam goed in beweging te houden (lopen e.d.). Ik overweeg ook om high-rep/low-intensity 'training' te doen voor mijn onderrug, i.e. heupextensies e.d. met elastische banden enzo. Svend Karlsen schijnt min of meer op die manier zijn rug gered te hebben (en hij was er heel wat erger aan toe dan ik).

Ja, een slechte rug is

Ingediend door rho op Din, 31/03/2009 - 22:47.

Ja, een slechte rug is klote. Zeker bij een squat. Gezien je andere stats zou je inderdaad hoger dan 110kg moeten zitten, maar reken maar dat velen die voor het bovenlichaam dezelfde cijfers neerzetten als jou de meesten geen 110kg kunnen squatten. Eye-wink
Succes met de hersteltraining zou ik zeggen. Smiling

BF

Ingediend door MT op Woe, 01/04/2009 - 11:52.

Net mijn vetgehalte nog eens gemeten (deze keer m.b.v. een Engelse sleutel) en kom de waarde 8,2% uit (BW = ca.91kg), wat niet zo slecht is. Dat wil dus zeggen dat ik zo'n 84kg vetvrije massa heb (en zo'n 7kg vetmassa). Mijn BMI heeft overigens de waarde 25,5. In your face, gevestigde orde! Sticking out tongue
Laughing out loud Nu nog 9kg erbij tegen augustus (vetgehalte zeker onder de 10% houdend). Tegen dan zou ik dus een BMI van 28 hebben: ernstig overgewicht. Mr. Green

Wie zei trouwens ooit dat clean bulk onmogelijk is? Sticking out tongue Dit is 'beyond clean bulking', spiermassa winnen en lichaamsvet verliezen, werkelijk 'Burn the Fat, Feed the Muscle'. Laughing out loud
En ik gebruik geeneens roids.

Vandaag begin ik overigens met iets waar ik acht maanden geleden aan begonnen had moeten zijn: de 'Starr protocol for rehab'. Gisteren rond middernacht al drie setjes van 50 (BW) squats gedaan, met als resultaat dat mijn rug vandaag al veel beter aanvoelt. De komende tien dagen wordt er dus niet zwaar gesquat, gedeadlift, ge-weet-ik-wat. Alleen dagelijks squats (+ halting deadlifts) (en overige training).
De reden waarom ik hier eerder nog niet aan begonnen ben, is dat Rip deze rehab als specifiek voor 'muscle belly injuries' noemt, wat bij mij immers niet het het geval is. Niettemin werkt deze methode volgens Bill Starr eveneens uitstekend voor aanhoudende blessures.
Als mijn rechter triceps brachii (caput longum) vrijdag nog niet in orde is, dan doe ik er ook een 'Starr rehab' voor.
Wat ik met dat ijs ga doen, weet ik nog niet. Hier op kot heb ik daar niet echt iets voor (ik zou natuurlijk wel een flesje water kunnen invriezen). Eens nadenken.

PS Dit is post nummer 300 op mijn blog. Laughing out loud This is Sparta!